سایت بزرگ آموزشی سیزده بدر

اس ام اس ها و جوک های سیزده بدری

سایت بزرگ آموزشی سیزده بدر

اس ام اس ها و جوک های سیزده بدری

بیماری ایکس (سندرم متابولیک )

بیماری ایکس (سندرم متابولیک )

سندرم متابولیک,بیماری سندرم متابولیک,سندرم متابولیک در بارداری,علائم سندرم متابولیک,درمان سندرم متابولیک,درمان سندرم متابولیک با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان سندرم متابولیک,سندرم متابولیک را چگونه درمان کنیم,سندرم متابولیک در کودکان,سندرم متابولیک در بزرگسالان,سندرم متابولیک در نوزادان,سندرم متابولیک در بهار,سندرم متابولیک در تابستان,سندرم متابولیک در پاییز,سندرم متابولیک در زمستان,آشنایی با سندرم متابولیک,همه چیز در مورد سندرم متابولیک,سندرم متابولیک واگیردار است,سندرم متابولیک و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان سندرم متابولیک
بیماری ایکس,فشار خون بالا, سندرم متابولیک

بیماری ایکس

به گزارش بی اس ام اسسال ها قبل ما فقط بیماری هایی را می شناختیم که باعث اختلال واضح در سلامتی افراد می شد. با پیشرفت علم پزشکی اکنون بیماری هایی شناخته شده اند که بدون این که فرد از آن باخبر باشد و از نظر ظاهری برای او مشکل ایجاد کند، به طور مخفی سلامتی او را بتدریج تخریب می کند و در نهایت باعث مرگ او می شود.سندرم متابولیک یا بیماری ایکس سردسته این گونه بیماری هاست، که در ظاهر هیچ گونه اختلالی در سلامتی ایجاد نمی کند، اما به مرور باعث تخریب ارگان های حیاتی بدن می شود.بیماری ایکس را می توان مربع مرگ نامید. در ۴ گوشه این مربع ۴ بیماری خفیف شامل چاقی شکمی، فشار خون، زیادی انسولین خون و زیادی چربی های نابجای خون جای گرفته است و در قلب این مربع تنگ شدن رگ های قلبی و مغزی که عامل سکته هاست، قرار دارد.

بیماری ایکس,فشار خون بالا, سندرم متابولیک

اما چگونه این مربع شکل می گیرد؟

وقتی غذا می خوریم هورمون انسولین از غده لوزالمعده ترشح می شود تا بتواند مواد مغذی را به مصرف سلول های بدن برساند. حال تصور کنید که غذا بیش از حد نیاز مصرف شود و فعالیت بدن آنقدر نباشد که بتواند قند حاصل از آن را مصرف کند. به این ترتیب غده لوزالمعده مجبور می شود انسولین بیشتری ترشح کند تا این مواد غذایی اضافی را ذخیره کند.ذخیره مواد غذایی به صورت چربی در نقاط مختلف بدن از جمله شکم است. یکی از معیارهای وجود بیماری متابولیک بزرگی شکم است، به طوری که اگر اندازه دور شکم در مردان بیش از ۱۰۲ سانتی متر و در زنان بیش از ۸۹ سانتی متر باشد یا این که نسبت دور شکم به دور باسن در مردان بیش از یک به یک و در زنان بیش از ۸ به ۱۰ باشد چاقی تنه ای به عنوان یکی از زوایای مربع مرگ مطرح خواهد شد.اکنون فرض کنیم این فرد به خوردن غذا بیش از نیاز و بی تحرکی ادامه دهد؛ انسولین باید مرتب ترشح شود تا مواد غذایی اضافی را به مصرف رساند، بتدریج سلول های بدن به این انسولین که مرتب ترشح می شود مقاومت پیدا می کنند و سطح انسولین در خون زیاد می شود. زیاد شدن سطح انسولین در خون در اکثر مواقع هیچ علامتی ندارد و فقط با آزمایش مشخص می شود، البته به تدریج با زیاد شدن این مقاومت قند خون شروع به بالا رفتن می کند و به این ترتیب گوشه دوم مربع مرگ هم ایجاد می شود.زیادی انسولین موجب می شود نوعی چربی به نام تری گلیسیرید در خون زیاد شود و نوعی چربی به نام لیپوپروتئین متراکم که چربی مفید خون است کم شود. از طرفی ال دی ال نیز به فرمی کوچک و اکسیده شده تبدیل شود. همه این اتفاقات باعث می شود که چربی ها تمایل بیشتری برای رسوب در رگ ها داشته باشند و گوشه سوم یعنی چربی های نابجای خون ایجاد شود. اکنون نوبت به گوشه چهارم که همان فشار خون است می رسد. یکی از دلایل فشار خون ناتوانی انسولین در باز کردن رگ هاست که در بیماران دچار مقاومت به انسولین و دیابت رخ می دهد و به این ترتیب رگ ها در بیماران دیابتی خوب باز نمی شود و استعداد برای ابتلا به فشار خون بالا می رود.ناگفته پیداست که دلیل اصلی ایجاد مربع مرگ، خوردن غذا بیش از نیاز سلول های بدن و کم تحرکی است. اگرچه داروهایی برای بهبود این وضع وجود دارد، اما به هیچ عنوان جایگزین پرهیز از پرخوری و ورزش نمی شود.

منبع:jamejamonline.ir

بیماری ایکس (سندرم متابولیک )

عکس های زیبا از باغ پرندگان تهران

عکس های زیبا از باغ پرندگان تهران

به گزارش بی اس ام اس ، بزرگترین باغ پرندگان کشور واقع در شمال شرق تهران طی مراسمی روز یکشنبه با حضور دکتر قالیباف افتتاح شد.باغ پرندگان تهران در 2 فاز طراحی شده است. فاز اول که در سال 1392 به بهره برداری رسیده است به نام “دشتچر” نام گذاری شده است و شامل پرنده هایی است که در قفس نگهداری میشوند و یا توان پرواز ندارند. فاز دوم که مساحتی کمتر از فاز اول دارد در محدوده شمالی در حال احداث است و “آبچر” نام دارد. این فاز شامل پرندگانی است که قابلیت پرواز دارند و احتمالا مشابه آنچه در باغ پرندگان اصفهان وجود دارد توسط تور از خروج پرندگان از آن جلوگیری خواهد کرد.
باغ پرندگان تهران، باغ پرندگان آدرس و نشانی و تلفن

عکس های زیبا از باغ پرندگان تهران

باغ پرندگان تهران، باغ پرندگان آدرس و نشانی و تلفن

عکس های زیبا از باغ پرندگان تهران

باغ پرندگان تهران، باغ پرندگان آدرس و نشانی و تلفن

عکس های زیبا از باغ پرندگان تهران

باغ پرندگان تهران، باغ پرندگان آدرس و نشانی و تلفن

عکس های زیبا از باغ پرندگان تهران

باغ پرندگان تهران، باغ پرندگان آدرس و نشانی و تلفن

عکس های زیبا از باغ پرندگان تهران

باغ پرندگان تهران، باغ پرندگان آدرس و نشانی و تلفن

عکس های زیبا از باغ پرندگان تهران

باغ پرندگان تهران، باغ پرندگان آدرس و نشانی و تلفن

عکس های زیبا از باغ پرندگان تهران

باغ پرندگان تهران، باغ پرندگان آدرس و نشانی و تلفن

عکس های زیبا از باغ پرندگان تهران

باغ پرندگان تهران، باغ پرندگان آدرس و نشانی و تلفن


عکس های زیبا از باغ پرندگان تهران

دلیل و درمان دندان قروچه

دلیل و درمان دندان قروچه

دندان قروچه,بیماری دندان قروچه,دندان قروچه در بارداری,علائم دندان قروچه,درمان دندان قروچه,درمان دندان قروچه با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان دندان قروچه,دندان قروچه را چگونه درمان کنیم,دندان قروچه در کودکان,دندان قروچه در بزرگسالان,دندان قروچه در نوزادان,دندان قروچه در بهار,دندان قروچه در تابستان,دندان قروچه در پاییز,دندان قروچه در زمستان,آشنایی با دندان قروچه,همه چیز در مورد دندان قروچه,دندان قروچه واگیردار است,دندان قروچه و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان دندان قروچه

درمان دندان قروچه ,دندان قروچه در کودکان, شل کننده های عضلانی

به گزارش بی اس ام اس اگر شما هم جزو افرادی هستید که به طور معمول صبح ها با سردرد یا دندان درد یا درد فک بیدار می شوید، احتمال دارد در طول شب مشغول دندان قروچه بوده اید و خودتان بی خبر مانده اید. یک راهکار درمانی مهم، کم کردن اضطراب و استرس قبل از خواب است…در مورد دندان قروچه دو نظریه وجود دارد؛ یکی اینکه می تواند در طولانی مدت به دندان ها آسیب برساند و دوم اینکه می تواند زندگی را به جهنم تبدیل کند. البته نه فقط برای فردی که دندان قروچه دارد بلکه مشکل اصلی متوجه کسی است که می خواهد در کنار چنین شخصی بخوابد.محققان علم پزشکی معتقدند، حدود ۲۰ درصد افراد، حین خواب، دندان ها را روی هم فشار می دهند یا آنها را روی هم می سایند. یکی از دلایلی که باعث شده این معضل علاقه مندان زیادی را در میان جوامع پزشکی پیدا کند، این است که هنوز درمانی برای آن پیدا نشده و کسی هم علت دقیق آن را درنیافته است. البته در مورد علت های آن نظریه های مختلف و زیادی وجود دارد. عده ای معتقدند که این مساله ارثی است. هرچند هنوز ژنی در رابطه با آن پیدا نشده است.از آنجا که دندان قروچه معمولا حین خواب رخ می دهد، بسیاری از افراد در مورد آن آگاهی ندارند. فقط ممکن است بعضی صبح ها از درد فکین یا دندان ها شکایت داشته باشند. دندان قروچه ای که هنگام خواب رخ می دهد معمولا به صورت فشاردادن دندان ها روی هم یا ساییدن آنها به هم است اما گاهی دندان قروچه در طول روز و هنگام بیداری رخ می دهد که معمولا واکنشی به یک تحریک خاص است مثلا موقع حرص خوردن. در این نوع دندان قروچه معمولا فرد دندان ها را روی هم فشار می دهد اما ساییدن آنها کمتر دیده می شود. در هر حال اگر شما هم جزو افرادی هستید که به طور معمول صبح ها با سردرد یا درد فک ها بیدار می شوید، احتمال دارد که در طول شب دندان قروچه داشته باشید. این مشکل در حدود ۲۰ ۱۰ درصد افراد دیده می شود و در بسیاری موارد هیچ گونه علامتی ندارد و فرد متوجه آن نمی شود و همسر وی آن را کشف می کند اما در بعضی موارد، وضعیت شدیدتر می شود و زندگی را برای فرد دشوار خواهد کرد.

 علایم دندان قروچه

همان طور که گفته شد، دندان قروچه معمولا علامت مشخصی ندارد اما ممکن است فشار دندان ها به همدیگر به حدی باشد که بر سطح دندان ها اثر بگذارد و مینای دندان را از بین ببرد. از بین بردن مینای دندان، باعث افزایش حساسیت دندان ها، ترک خوردن دندان ها و حتی شکستگی آنها می شود. در دندان های عقبی هم گاهی باعث از بین رفتن برجستگی های روی سطح دندان ها می شود. البته در بعضی مواقع علایم دیگری هم دیده شوند مثلا سردرد، دندان درد، لق شدن دندان ها، تحلیل لثه، درد گردن، بی خوابی، زخم یا درد در قسمت گونه، گوش درد، صدا هنگام باز و بسته کردن فک، حساسیت شدید دندان ها و دندانه دارشدن زبان به خصوص در قسمت های کنار هم گاهی به چشم می خورند.

درمان دندان قروچه ,دندان قروچه در کودکان, شل کننده های عضلانی

 انواع دندان قروچه

در کل دو نوع دندان قروچه وجود دارد:

 نوع اولیه: زمانی که علت مشخص پزشکی برای بروز آن وجود ندارد. نوع ثانویه: زمانی که دندان قروچه با اختلالاتی مانند اختلالات روانی (اضطراب و افسردگی)، مصرف داروها (مانند داروهای ضدافسردگی) یا بعضی بیماری ها (مانند پارکینسون) یا آپنه تنفسی (اختلال در تنفس هنگام خواب) همراه است. در نوع ثانویه معمولا با درمان اختلال زمینه ای مشکل دندان قروچه هم حل می شود. البته در بعضی موارد، دندان قروچه به یک عادت تبدیل می شود و در این حالت با درمان و رفع مشکل زمینه ای باز هم این عادت از بین نخواهد رفت.

 علت ها و عوامل مداخله گر

با وجودی که علت دقیق دندان قروچه هنوز مشخص نشده اما عوامل زیادی در رابطه با آن پیدا شده است:اختلالات خواب مانند آپنه تنفسی: قوی ترین ارتباطی که در رابطه با علت دندان قروچه پیدا شده، آپنه تنفسی حین خواب (OSA) است. این افراد در خواب، تنفس سختی دارند و خواب آنها معمولا با خروپف شدید، حرف زدن درخواب و قروچه دندان ها همراه است. اضطراب و استرس زیاد: در اغلب موارد از استرس شدید به عنوان عامل بروز دندان قروچه نام می برند که البته گاهی همراه با علت های دیگر است. مشخص شده افرادی که ناخن می جوند و عصبی هستند، بیشتر از دیگران در معرض بروز دندان قروچه هستند.علل دیگر: مصرف نوشابه های حاوی کافئین مانند کولاها، قهوه و شکلات، مصرف الکل زیاد، مصرف مواد مخدر یا روان گردان، سیگارکشیدن، بعضی بیماری ها مانند پارکینسون، وجود کرمک (در بچه ها).

 دندان قروچه در کودکان

دندان قروچه در سنین ۴۰ ۲۰ سال بیشتر دیده می شود اما این مشکل فقط مختص بزرگسالان نیست. مشخص شده حدود ۲۰ ۱۵ درصد کودکان هم دندان قروچه دارند. البته این تخمین ها کاملا حدودی هستند چون در بسیاری موارد توسط والدین کشف نمی شوند. دندان قروچه در کودکان معمولا در دو دوره زمانی بیشتر دیده می شود؛ در زمان رویش دندان های شیری و زمان رویش دندان های دایمی. اغلب کودکان بعد از این دو دوره عادت دندان قروچه را از دست می دهند. در کودکان نیز همانند بزرگسالان، دندان قروچه بیشتر در موقع خواب دیده می شود و علت اصلی آن هم هنوز مشخص نیست اما در کودکان عواملی مانند تنفس دهانی، بزرگی لوزه، ابتلا به برخی بیماری ها، کمبود موادغذایی، آلرژی، کرمک، اختلالات غدد و عوامل روانی مانند اضطراب را دخیل می دانند. در یک تحقیق جالب مشخص شد که دندان قروچه در کودکان با افسردگی مادران آنها در دوره بارداری مرتبط است. یکی از مشخص ترین ارتباط ها، میان دندان قروچه و انسداد راه های هوایی فوقانی پیدا شده است. در کودکانی که لوزه های بزرگ دارند این لوزه ها با مسدودکردن راه های هوایی باعث اختلالات خواب و تنفس دهانی و بروز دندان قروچه می شود. در مطالعه ای که به تازگی انجام شده، شیوع دندان قروچه را قبل و بعد از درآوردن لوزه سوم در میان کودکان مقایسه کردند و مشخص شد که دندان قروچه به طور مشخص بعد از عمل لوزه کاهش می یابد.

 درمان

اگر دندان قروچه زود تشخیص داده شود، می توان با یافتن علت اولیه و رفع آن، این مساله را نیز درمان کرد اما اگر دیر شده باشد، دندان قروچه به صورت یک عادت درخواهد آمد و حالا باید آن را با روش های اصلاح عادتی، درمان کرد، اما در اینجا به چند روش درمانی اشاره می کنیم: محافظ (گارد) دهانی: گارد دهانی، وسیله ای پلاستیکی است و توسط دندان پزشک ساخته می شود. این وسیله پلاستیکی روی دندان ها قرار می گیرد و از آنها در مقابل سایش محافظت می کند. بیشتر موارد دندان قروچه توسط همین محافظ ها رفع می شوند. البته آنها وضعیت را درمان نمی کنند بلکه فقط از صدمه به دندان ها و مفصل گیجگاهی – فکی جلوگیری می کنند. این گاردها را باید هنگام خواب شب در دهان قرار داد تا دندان ها حفظ شوند. بیوفیدبک: این دستگاه که در سال ۲۰۰۱ میلادی ساخته شد وسیله ای باتری دار است که روی سر قرار می گیرد و با حس کردن انقباض عضلات صورت هنگام دندان قروچه صدایی ایجاد می کند. این صدا از درجه های کمتر شروع می شود و به تدریج افزایش می یابد تا زمانی که دندان قروچه از بین برود. قصد آن این است که فرد بدون اینکه از خواب بیدار شود، دندان قروچه خود را متوقف کند. تحقیقات نشان داده، حدود ۸۰ درصد افراد بعد از چندبار استفاده از آن تا حدود زیادی کاهش دندان قروچه داشته اند. تحریک حس چشایی: در این روش، بسته های ریزی را پر از ماده بی ضرر اما تلخ می کنند و آن را توسط وسیله ای شبیه دستگاه های ارتودنسی در میان دندان های عقب قرار می دهند. اگر فرد بخواهد در طول شب دندان هایش را به هم نزدیک کند، این بسته پاره و فرد هوشیار می شود. سازندگان آن معتقدند استفاده از آن کمتر از وسایل صدادار است و با خواب افراد تداخل می کند.بوتاکس: سم بوتولونیم یا بوتاکس در اصل برای درمان لوچی (چپ چشمی) به کار می رفت اما طی آزمایش ها، آثار آن در مورد چروک های اطراف چشم مشخص شد که اکنون هم استفاده های زیبایی زیادی دارد. دندان قروچه اختلالی است که با انقباض غیرارادی عضله همراه است. در درمان آن، نوع رقیقی از سم بوتولونیم برای فلج موقتی عضلات به کار می رود و بوتاکس عضله را به قدری ضعیف می کند که اثرات دندان قروچه را کاهش می دهد اما به حدی نیست که مانع استفاده درست از عضله شود. در درمان معمولا ۶ ۵ تزریق در عضله انجام می شود و روز بعد آثار آن ظاهر خواهند شد. این تزریق ها معمولا سالی یکبار تکرار می شوند و مقدار بوتاکس تزریق شده با توجه به قدرت عضلات افراد، متفاوت است. مکمل های غذایی: نظریه های متعددی است که مصرف بعضی مکمل ها را برای رفع دندان قروچه توصیه می کنند از جمله منیزیم و کلسیم بازسازی صدمه ها: دندان های صدمه دیده را می توان با روکش بازسازی کرد. البته برای محافظت از این روکش ها بهتر است یک گارد (محافظ) را در طول خواب روی دندان ها قرار داد کنترل و درمان اضطراب: همان طور که ذکر شد یکی از علت های مهم در بروز دندان قروچه اضطراب است بنابراین یک راهکار درمانی مهم، کم کردن استرس و اضطراب قبل از خواب است. انجام بعضی کارها مانند گوش دادن به موسیقی ملایم یا دوش آب گرم یا قراردادن یک حوله گرم روی گونه در جلوی گوش برای آرام کردن عضلات فک، موثر هستند. در مورد کودکان نیز می توان با ماساژ، خواندن قصه یا موسیقی ملایم آنها را آرام کرد. به علاوه باید مطمئن شوید که در رژیم غذایی کودک، آب کافی وجود داشته باشد چون کم آبی بدن هم می تواند با دندان قروچه در ارتباط باشد. راه های کمکی دیگر: گاهی شل کننده های عضلانی که توسط پزشک تجویز می شوند می توانند موثر باشند. به علاوه بعضی تغییرات در رژیم غذایی و نحوه زندگی لازم است. مثلا از خوردن و نوشیدن غذاهای حاوی کافئین و مصرف الکل و سیگار تا حد امکان خودداری شود. راهکار دیگر این است که مداد یا خودکار را در دهانتان نگذارید و آن را فشار ندهید. حتی جویدن آدامس را هم کنار بگذارید چون همه این کارها به عضلات فک اجازه می دهند که به فشاردادن عادت کنند. به علاوه سعی کنید به خود آموزش دهید حتی در طول روز هم دندان ها را روی هم فشار ندهید. در طول روز سعی کنید زبان را میان دندان هایتان بگذارید. این تمرین به عضلات فک اجازه می دهد که در وضعیت آرام قرار بگیرند.

منبع:salamat.ir

دلیل و درمان دندان قروچه

لـیـپـوم چـیـسـت؟

لـیـپـوم چـیـسـت؟

لـیـپـوم,بیماری لـیـپـوم,لـیـپـوم در بارداری,علائم لـیـپـوم,درمان لـیـپـوم,درمان لـیـپـوم با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان لـیـپـوم,لـیـپـوم را چگونه درمان کنیم,لـیـپـوم در کودکان,لـیـپـوم در بزرگسالان,لـیـپـوم در نوزادان,لـیـپـوم در بهار,لـیـپـوم در تابستان,لـیـپـوم در پاییز,لـیـپـوم در زمستان,آشنایی با لـیـپـوم,همه چیز در مورد لـیـپـوم,لـیـپـوم واگیردار است,لـیـپـوم و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان لـیـپـوم
علائم تومور, انواع تومور, تومور, بیماریهای پوستی

به گزارش بی اس ام اس لیپوم تومور خوش خیم سلول های چربی و گنبدی شکل است و ۱۰ ۲ سانتی متر قطر دارد. البته اندازه های بزرگ تر آن نیز مشاهده شده است…معمولا در لمس، قوام خمیری دارد و سطح آن صاف و به آسانی قابل حرکت است. پوست روی ضایعات، سالم است و علایمی مثل خارش و درد ندارد.این بیماری در افرادی که نوعی استعداد ذاتی یا ارثی دارند، شایع تر است و در افرادی که سابقه فامیلی دارند، بیشتر رخ می دهد.این تومور خوش خیم با اندازه ثابت به درمان نیاز ندارد مگر اینکه بزرگ شود، در عملکرد عضلات اختلال ایجاد کند، عفونی شود (به ندرت اتفاق می افتد) یا از نظر زیبایی برای فرد آزاردهنده باشد که در این صورت برداشت آن با جراحی امکان پذیر خواهد بود. درمان جراحی این توده ها تحت بی حسی موضعی انجام می شود ولی نباید فراموش کرد که جراحی فقط در مورد درد، حساسیت، التهاب، وجود ترشح در توده، افزایش اندازه، قرار گرفتن لیپوم در مکان های حساس مثل مفاصل، بین عضلات یا وجود آن در مکان هایی مثل پیشانی و جایی که چهره فرد را آسیب بزند صورت می گیرد. در صورتی که لیپوم در کمر باشد، ممکن است با ضایعات نخاعی همراه شود و حتما باید قبل از جراحی MRI انجام گیرد.

علائم تومور, انواع تومور, تومور, بیماریهای پوستی

از جمله روش هایی که در درمان لیپوم مطرح شده، مزوتراپی با تزریق ماده لیستین (فسفاتیدیل کولین ایزوپروترنول) است که نوعی داروی تجزیه کننده چربی است و در مطالعه مطرح شده که ترکیب لیستین همراه دئوکسی کولات در درمان لیپوم زیر جلدی موثر و از آن به عنوان یک روش بی خطر و موثر یاد شده است.

منبع:salamatiran.com

لـیـپـوم چـیـسـت؟

راه های جلوگیری از سرماخوردگی

راه های جلوگیری از سرماخوردگی

سرماخوردگی,بیماری سرماخوردگی,سرماخوردگی در بارداری,علائم سرماخوردگی,درمان سرماخوردگی,درمان سرماخوردگی با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان سرماخوردگی,سرماخوردگی را چگونه درمان کنیم,سرماخوردگی در کودکان,سرماخوردگی در بزرگسالان,سرماخوردگی در نوزادان,سرماخوردگی در بهار,سرماخوردگی در تابستان,سرماخوردگی در پاییز,سرماخوردگی در زمستان,آشنایی با سرماخوردگی,همه چیز در مورد سرماخوردگی,سرماخوردگی واگیردار است,سرماخوردگی و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان سرماخوردگی

راه های جلوگیری از سرماخوردگی

به گزارش بی اس ام اس : سرماخوردگی یک عفونت ویروسی مسری است که راه های تنفسی فوقانی را آلوده نموده و باعث تحریک و ترشح در راه های هوایی می شود. ابتلا به سرماخوردگی ممکن است در اثر تماس با فرد آلوده یا تماس با وسایل آلوده صورت پذیرد و گاهی عواملی مانند سرما، استرس و خستگی می توانند شرایط را برای فعالیت ویروس سرماخوردگی نهفته در مجرای تنفسی مناسب کند. سرماخوردگی‌ها معمولا ناگهانی شروع می‌شوند. آب ریزش در ابتدا شفاف بوده و ممکن است شدت یافته و زرد رنگ گردد. گرفتگی بینی، سرفه، گلودرد، بی حالی، خستگی، بیتابی، بی اشتهایی، گاها ریزش اشک و التهاب از علائم عمده آن است.

عوامل موثر در بروز سرماخوردگی

ویروس‌های سرماخوردگی پس از ورود به بدن در مخاط دستگاههای تنفسی ایجاد بیماری کرده و همراه با ترشحات دستگاه تنفسی از فردی به فرد دیگر قابل انتقال است. بنابراین:

– دست دادن، روبوسی، عطسه و سرفه در محلهای عمومی باعث انتقال آن می‌شود.

– رطوبت و درجه حرارت در انتشار ویروس نقش دارد، این بیماری در کشورهای مناطق معتدل در فصل سرما (زمستان و پاییز) به علت بارندگی و رطوبت بیشتر است.

– از دیگر علل افزایش بروز سرماخوردگی در فصل سرما حضور در مکان‌های شلوغ همچون وسایل نقلیه عمومی و تجمع در فضاهای بسته و عدم استفاده از تهویه مناسب است.

– تغذیه یکی از فاکتورهای موثر در عملکرد سیستم ایمنی است. بنابراین سوء تغذیه در بروز بیماری‌های عفونی نقش مهمی را ایفا می‌کند. ابتلا به بیماری‌های مزمن قلبی ، کلیوی و ریوی نیز فرد را مستعد ابتلا به این عفونت می‌کند.

سرماخوردگی بیماری است که اگر چه مرگ و میر به دنبال ندارد ولی بروز آن باعث مشکلات زیادی برای افراد می شود و باعث غیبت از کار می شود. از طرفی با انجام اقداماتی به راحتی قابل پیشگیری است بنابراین در مبارزه با سرما خوردگی، پیشگیری باید هدف اصلی باشد برای پیشگیری باید اقدامات زیر را انجام داد:

1- دست‌های خود را بشوئید: بیشتر ویروس های سرماخوردگی از طریق تماس مستقیم منتشر می شوند. کسی که سرماخورده است بداخل دست های خود عطسه کرده و سپس اشیائی مثل تلفن ، صفحه کلید کامپیوتر یا لیوان را لمس می کند. میکروب‌ها می توانند برای ساعت ها و در بعضی موارد هفته ها زنده باقی مانده و سپس به فرد بعدی که آن اشیاء را لمس می کند منتقل شود . بنابراین باید دستهای خود را مکرراً بشوئید . در صورتی که امکان شستن دستتان را ندارید دستهای خود را بسیار سخت برای یک دقیقه به هم بمالید . این کار باعث جداشدن اکثر ویروسهای سرماخوردگی از پوست می شود .

راه های جلوگیری از سرماخوردگی

2- سرفه و عطسه خود را با دستانتان نپوشانید: زمانی که احساس می کنید در حال سرفه یا عطسه هستید از یک دستمال دستمال استفاده کرده و آنرا بلافاصله دور بیاندازید . اگر دستمال ندارید سر خود را از افرادی که نزدیک شما هستند به طرف دیگر چرخانده و به فضای آزاد سرفه کنید .

3- صورتتان را لمس نکنید: ویروس‌های سرماخوردگی از طریق چشم ، دهان و بینی وارد بدن شما می شوند . لمس صورت کودکان راه اصلی ابتلای آنان به سرماخوردگی بوده و همچنین موجب انتقال سرماخوردگی از آنان به والدینشان می باشد .

4- مقدار زیادی مایعات بنوشید: آب سیستم بدن شما را شستشو داده و باعث خروج سموم از بدن شما می شود . یک فرد بالغ سالم بطور متوسط روزانه 8 لیوان مایعات نیاز دارد

5- از سونا استفاده کنید: وقتی به سونا می روید هوائی که استنشاق می کنید بالاتر از 80 درجه است و این درجه حرارت باعث از بین رفتن ویروس های سرماخوردگی می شود .

6- از هوای آزاد استفاده کنید: اکثریت افراد در زمانی که هوا سرد است در خانه و محوطه های بسته می مانند بنابراین میکروب‌های بیشتری در اطاق های خشک و شلوغ در حال گردش است .

7- ورزش های آیروبیک را به طور منظم انجام دهید: این ورزش ها باعث افزایش سلولهای مقابله کننده با ویروس در بدن می شود .

8- غذاهای گیاهی مصرف کنید: مواد طبیعی موجود در گیاهان باعث افزایش ویتامین های بدن می شود . بنابراین میوه و سبزیجات سبز تیره ، قرمز و زرد مانند اسفناج ، کاهو ، هویج ، گوجه فرنگی ، سیر و … مصرف کنید . آب پرتقال هرچه تازه تر باشد ویتامین C بیشتری دارد و طول مدت درمان را کوتاهتر می کند

9- ماست بخورید : باکتری های مفید موجود در ماست باعث تحریک تولید مواد سیستم ایمنی شده که با بیماری مبارزه می کند .

10- سیگار نکشید: آمار نشان می دهد که سیگاری ها دچار سرماخوردگی های بیشتر و مکرر می شوند . حتی نزدیک به افراد سیگاری بودن بطور واضح سیستم ایمنی را از بین می برد. دود راههای هوائی بینی را خشک کرده و مژک های آنرا فلج می کند . مژک های موهای ظریفی هستند که مخاط بینی و ریه ها را پوشانده و با حرکات موجی شکل خود ویروس های سرماخوردگی را از مجاری بینی خارج می کنند . یک سیگار مژک ها را برای 30-40 دقیقه فلج می کند.

11- مصرف الکل را قطع کنید : مصرف الکل کبد را که اولین سیستم تصفیه کننده بدن است را تخریب کرده و این به این معناست که تمامی انواع میکروبها بدن شما را به سرعت ترک نخواهند کرد .

12- راحت و آسوده باشید: اگر شما بتوانید آرامش داشته باشید می توانید سیستم ایمنی خود را به هنگام نیاز فعال کنید.

13- غرغره کردن نمک: این کار باعث مرطوب شدن گلو و بهبودی موقت می شود. این کار را با استفاده از یک قاشق چایخوری نمک داخل یک استکان آب ولرم و روزانه حدود 4 بار انجام دهید .

منبع:shomalclick.ir

راه های جلوگیری از سرماخوردگی

بلوغ زودرس در پسران

بلوغ زودرس در پسران

بلوغ زودرس در پسران,بیماری بلوغ زودرس در پسران,بلوغ زودرس در پسران در بارداری,علائم بلوغ زودرس در پسران,درمان بلوغ زودرس در پسران,درمان بلوغ زودرس در پسران با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان بلوغ زودرس در پسران,بلوغ زودرس در پسران را چگونه درمان کنیم,بلوغ زودرس در پسران در کودکان,بلوغ زودرس در پسران در بزرگسالان,بلوغ زودرس در پسران در نوزادان,بلوغ زودرس در پسران در بهار,بلوغ زودرس در پسران در تابستان,بلوغ زودرس در پسران در پاییز,بلوغ زودرس در پسران در زمستان,آشنایی با بلوغ زودرس در پسران,همه چیز در مورد بلوغ زودرس در پسران,بلوغ زودرس در پسران واگیردار است,بلوغ زودرس در پسران و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان بلوغ زودرس در پسران

بلوغ زودرس در پسران

به گزارش بی اس ام اس بلوغ در پسران و دختران در اثر مجموعه ای از تغییرات هورمونی است که در سطح مغز، هیپوفیز، غده فوق کلیه و در نهایت غده های جنسی شامل بیضه ها و تخمدان ها ایجاد می شود. نخستین علامت بلوغ در پسران بزرگ شدن بیضه هاست و در ادامه بزرگ شدن عضو تناسلی و رویش موهای زهار خواهد بود. این تغییرات از ۱۰ سالگی به بعد کم کم شروع می شود، ولی در ۱۲ تا ۱۵ سالگی کاملا نمایان می شود.براساس تعاریف بالا در صورتی که در یک پسر قبل از ۹ سالگی بلوغ شروع شود، بیماری بلوغ زودرس مطرح می شود و باید ارزیابی و بررسی ها انجام شوند.اولین قدم در این ارزیابی ها اندازه گیری هورمون هاست. زمانی که هورمون های ترشح شده از هیپوفیز ـ که به آنها «گنادوتروپین» می گوییم ـ بالا باشد، آن وقت بررسی مغزی مثل ام آر آی برای یافتن توده های احتمالی لازم است. اگر چه در اغلب موارد توده ای در مغز نیست و مشکل حساسیت زیاد سلول های هیپوفیز و هیپوتالاموس است که باعث ترشح زیاد هورمون شده است. با این وجود بررسی مغزی می تواند یک توده مغزی یا بیماری عفونی در مغز را آشکار کند.در بیشتر موارد بلوغ زودرس، میزان هورمون های هیپوفیزی یا همان گنادوتروپین ها که در اصطلاح علمی اف اس اچ و ال اچ هستند،بالا نیست. بیماری هایی مثل بزرگی مادرزادی غده فوق کلیه، تومورهای غده آدرنال و در نهایت تومورهای بیضه می تواند با ساختن مقادیر زیاد هورمون جنسی مردانه (آندروژن) بلوغ زودرس را در پسران ایجاد کند، البته گاهی هیچیک از این موارد وجود ندارد و فعالیت زیاد سلول های سازنده هورمون مردانه علت ماجراست.

بلوغ زودرس در پسران

اهمیت تشخیص بموقع بلوغ زودرس همان طور که شرح داده شد، در درجه اول یافتن علت هایی است که شامل بیماری های توصیف شده می شود. در درجه بعد سرکوب تولید هورمون های مردانه در یک پسر کم سن و سال به ۲ دلیل اهمیت دارد؛ اول این که تغییرات بلوغ اگر در سن کمتر از سایر کودکان رخ دهد، باعث ناراحتی و عدم تطابق کودک با محیط می شود و بنابراین باید با دارو بلوغ را تا حدی که شبیه دیگران شود، به تاخیر انداخت و دوم این که بلوغ زودرس، اگرچه باعث رشد ناگهانی قد می شود، ولی خیلی زود صفحه رشد استخوان ها بسته شده و رشد را متوقف می کند. در نتیجه این کودکان معمولا قد نهایی کوتاه تری نسبت به آنچه با توجه به قد پدر و مادر برایشان پیش بینی می شود، پیدا خواهند کرد.در نهایت باید گفت درمان صحیح بلوغ زودرس در پسران به تشخیص علت آن بستگی دارد که گاه یک تومور مغزی خوش خیم علت ماجراست که برداشته می شود و کودک نجات می یابد. گاه یک تومور در بیضه ها عامل ماجراست و گاهی نیز بزرگی غده فوق کلیه یا حساسیت سلول های هورمون ساز علت بیماری است که با درمان دارویی بهبود پیدا می کند.

منبع:jamejamonline.ir

بلوغ زودرس در پسران

همه چیز درباره ارتودنسی

همه چیز درباره ارتودنسی

خواص ارتودنسی,فواید ارتودنسی,ارتودنسی درمانی,خاصیت ارتودنسی,خواص ارتودنسی درمانی,خواص ارتودنسی برای پوست,خواص ارتودنسی برای مو,خواص ارتودنسی برای جوانی,خواص ارتودنسی برای بارداری,خواص خوردن ارتودنسی,فواید ارتودنسی خام,فواید ارتودنسی پخته

همه چیز درباره ارتودنسی

نکات مهم درباره ارتودنسی که شاید ندانید
به گزارش بی اس ام اس ارتودنسی درمانی مختص دوران نوجوانی نیست و بسیاری از بزرگسالان نیز حتی در سنین بالا از این درمان بهره مند می شوند.پس بهتر است ابتدا کمی در مورد دندان ها توضیح دهیم. دندان ها در بسیاری از افراد در زاویه درست و فاصله مناسب از هم رویش نمی کنند. در بعضی افراد دندان ها ممکن است خیلی نزدیک به هم یا روی هم رویش پیدا کنند و بدین ترتیب نامرتب و شلوغ خواهند بود.

نکته بعدی به تفاوت سایز فک و دندان ها برمی گردد، یعنی امکان دارد فک کوچک بوده ولی دندان ها بزرگ باشند که دراین صورت دندان ها شلوغ به نظر می رسند. برعکس این حالت هم باعث می شود، بین دندان ها فاصله ایجاد شود.درمواردی مانند، افتادن و از دست دادن زود هنگام دندان های شیری یا دائمی، برخی از انواع مشکلات پزشکی، تصادف و عاداتی مثل مکیدن شصت دست و… هم می تواند منجر به بروز این اختلالات شود. در آخر اینکه افراد زیادی که دچار نامرتبی دندان هستند گاهی با ظاهر خود مشکل دارند. ارتودنسی به آنها کمک می کند لبخند زیباتری داشته باشند.

ارتودنسی چیست؟
ارتودنسی علم تصحیح روابط نامناسب فک و دندان و جفت و ردیف کردن دندان های نامنظم است. درنهایت، با انجام ارتودنسی مشکلات مربوط به نظم، ترتیب و قرارگیری دندان ها در فک برطرف شده و فرد می تواند با کیفیت بهتری غذا بخورد و از زیبایی بیشتری هنگام صحبت کردن و لبخند زدن برخوردار باشد.بهترین زمان ارتودنسی چه زمانی است؟
زمانی که ساختمان های صورت در حال رشد هستند، ارتودنسی راحت تر و ساده تر انجام می شود و در زمان کمتری موفقیت بالاتری خواهد داشت.سن مناسب در دخترها قبل از ۱۳ سالگی و در پسرها قبل از ۱۵ سالگی است. اگر این زمان سپری شود تصحیح روابط به زمان و انرژی بیشتری نیاز دارد. البته در سنین بالا تر، بیشترین هدف درمان، مرتب کردن دندان ها و در سنین پایین تر بیشترین هدف درمان، رفع اختلالات فکی و تغییر چهره است.
سن بیمار از این نظر اهمیت دارد که به ما نشان می دهد چه امکاناتی برای درمان در اختیار داریم.
 
آیا زمانی برای پیش درمانی در اختیارمان است یا خیر؟ یا اصلا چنین درمان هایی ضروری است؟ آیا از فاکتور رشد می توان کمک گرفت یا خیر؟ تمام جواب ها به سن بیمار ختم می شود؛ به همین دلیل بیماران را از نظر سنی دسته بندی می کنیم. البته فراموش نکنید که تا زمانی که دندان در دهان است می توان این درمان را انجام داد و به قول معروف هیچ وقت دیر نیست.
دوره درمان ارتودنسی چند سال است؟
درمان به طورمعمول حدودا یک سال ونیم تا ۲سال و نیم طول می کشد، البته به دنبال آن برای حفظ روابط بین دندانی باید تا مدتی از پلاک نگهدارنده استفاده کرد. همانطور که گفته شد، مدت و زمان بستگی به نوع درمان و سن بیمار هم دارد.
درمان های ارتودنسی به چند صورت است؟
به ۲صورت: ۱. متحرک ۲. ثابت
روش متحرک به طور معمول برای دختران از ۹ تا ۱۰ سالگی و برای پسران از ۱۰ تا ۱۱ سالگی مناسب است. همچنین درمان از طریق روش ثابت برای دختران ۱۲ تا ۱۳ سالگی(به بعد) و برای پسران ۱۲ تا ۱۴ سالگی(به بعد) انجام می شود.
همه چیز درباره ارتودنسی
ارتودنسی متحرک چیست؟
از فک بالا و پایین بیمار قالب گرفته شده و پلاک بالا و پایین ساخته می شود. این روش مزیت های خاص خود را دارد؛ از جمله بیمار می تواند هنگام غذا خوردن آن را از دهانش بیرون آورده و بعد از استفاده ازمسواک و نخ دندان دوباره در دهانش بگذارد. این روش برای افرادی که سن کمتری دارند بهتر است، زیرا علاوه بر مشکلات دندانی، می تواند ناهنجاری های استخوانی فک ها را نیز رفع کند ولی در انجام حرکات دندانی محدودیت دارد.
کدام نوع درمان ارجحیت دارد؟
هر کدام از این روش های درمانی موارد تجویز خاص خود را دارد. روش متحرک بیشتر برای بیماران زیر ۱۲ ۱۴ سال کاربرد دارد و بعد از آن به دلیل تثبیت نسبی ساختمان های استخوانی فک ها عملا روش ارتودنسی متحرک تاثیر زیادی دربر نخواهد داشت. برای بیمارانی که بالاتر از این سن هستند معمولا درمان ثابت تجویز می شود تا دندان ها در وضعیتی منظم تر در فک قرار گیرند.
اگر در سنین بالا نیاز به تصحیح وضعیت استخوان فک ها وجود داشته باشد (که در بسیاری از موارد در سنین پایین تر با درمان های معمولی و ارزان تر، ارتودنسی متحرک درمان پذیر هستند). علاوه بر درمان ارتودنسی ثابت، جراحی فک نیز مد نظر قرار می گیرد که توسط متخصص جراحی دهان و فک و صورت انجام می شود.
ارتودنسی ثابت چیست؟
دراین نوع ارتودنسی اجزای کوچکی به نام «براکت» توسط مواد دندانپزشکی روی سطح دندان چسبانده می شود و بدون اینکه به دندان آسیبی برساند، توسط سیم ها و کش هایی مخصوص، دندان ها به سمت مورد نظر سوق داده می شود. در این روش همه این اجزا ثابت بوده و بیمار نمی تواند به صورت دلخواه آنها را از دهان خود خارج کند. این روش معمولا برای درمان های دندانی قابل اجراست، زیرا علاوه بر حرکت دادن دندان ها، ریشه های آنها را هم حرکت می دهد، بنابراین ارتودنتیست کنترل بیشتری روی دندان ها دارد.
عوارض ارتودنسی چیست؟
بیمارانی که متقاضی درمان ارتودنسی هستند باید بهداشت بسیارخوبی داشته باشند، چون در شرایط قرارگیری پلاک های متحرک و به خصوص براکت و سیم های ثابت رعایت بهداشت دهان مشکل تر می شود و اگر بیمار دقت و تمرکز کافی در رعایت بهداشت خود نداشته باشد، دندان ها زیر براکت و سیم های ارتودنسی به سرعت دچار پوسیدگی می شوند.
مشکل بعدی احتمال برگشت درمان است. به اصطلاح «برگشت» بخشی جدایی ناپذیر از درمان ارتودنسی است. این وضعیت درصورتی که بیمار دستور متخصص را برای استفاده منظم از پلاک های نگهدارنده بعد از درمان ثابت نادیده بگیرد یا در بیمارانی که توسط دندانپزشک غیرمتخصص ارتودنسی درمان شده اند، مشاهده می شود.

بیماری های مختلف کاربران رایانه

بیماری های مختلف کاربران رایانه

بیماری کاربران رایانه,بیماری بیماری کاربران رایانه,بیماری کاربران رایانه در بارداری,علائم بیماری کاربران رایانه,درمان بیماری کاربران رایانه,درمان بیماری کاربران رایانه با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان بیماری کاربران رایانه,بیماری کاربران رایانه را چگونه درمان کنیم,بیماری کاربران رایانه در کودکان,بیماری کاربران رایانه در بزرگسالان,بیماری کاربران رایانه در نوزادان,بیماری کاربران رایانه در بهار,بیماری کاربران رایانه در تابستان,بیماری کاربران رایانه در پاییز,بیماری کاربران رایانه در زمستان,آشنایی با بیماری کاربران رایانه,همه چیز در مورد بیماری کاربران رایانه,بیماری کاربران رایانه واگیردار است,بیماری کاربران رایانه و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان بیماری کاربران رایانه

بیماری های مختلف کاربران رایانه

به گزارش بی اس ام اس : درچند سال اخیر تولیدکنندگان تجهیزات رایانه مانند صفحه کلید، ماوس، میز و صندلی و سایر وسایل رایانه سعی می‌کنند محصولات را مطابق با اصول ارگونومی طراحی و تولید کنند چرا که رعایت اصول ارگونومی سبب کاهش ضایعات چشم، سردرد و کمر درد کاربران رایانه خواهد شد. با وجود رعایت نکات فوق، باز امکان بروز بیماری‌های خاص برای کاربر رایانه وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می‌شود:

1-بیماری‌های چشم

استفاده نادرست و بیش از حد از رایانه برای اجزای مختلف بدن مضراتی به همراه دارد که چشم یکی از این اجزای آسیب‌پذیر است. درد، سرخی و سوزش چشم و آب‌ریزش آن، دوبینی، احساس تاری دید که به کاهش قدرت بینایی، خستگی و درد چشم و سردرد منجر می‌شود از جمله این عوارض است. چشم‌های انسان عادت دارند تا بسیار راحت روی اشیای دور و نزدیک متمرکز شوند به همین دلیل احتمال خستگی ماهیچه چشمی که روی کاغذ و صفحه مانیتور متمرکز شده است، وجود دارد. همچنین ماهیچه‌های دیگر چشم، از تغییرات نور یا درخشندگی یا از تغییر مسیر دید بین صفحه نمایشگر و نوشته‌های در حال حروفچینی خسته می‌شوند و به دلیل جابه‌جایی زیاد کلمات، چشم قدرت تطابق خود را به مرور از دست می‌دهد. افرادی که دارای اختلالات انکساری اصلاح نشده هستند، بیشتر در معرض خطرند. همچنین محیط کار نباید خیلی پر نور یا تاریک باشد تا به چشم کاربر فشار وارد نیاید.پزشکان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از ابتدا به بیماری‌های چشمی پس از هر 10 دقیقه استفاده از رایانه، پلک‌های خود را به هم زنید و مدتی به یک نقطه دیگر خیره شوید تا خستگی چشم از بین برود هرچند در این زمینه سفارش شده است که از مانیتورهای جدید به خاطر ساختار بهتر و اشعه کمتر استفاده شود.

2- عوارض مفصلی و عضلانی

یکی دیگر از شایع‌ترین عوارض کار با رایانه، دردهای عضلانی و درد مچ دست و بازوها است چراکه درد گردن و کمر در طولانی مدت و خمیدگی پشت از عوارض کار زیاد و طولانی با رایانه است.
به طور معمول، کاربران رایانه، ساعدها، دست‌ها، بازوان، پشت و گردن خود را در یک حالت ثابت قرار می‌دهند و این عمل سبب وارد شدن فشار زیاد در زمان طولانی روی ماهیچه‌ها و تاندون‌های فرد می‌شود و در نهایت می‌تواند به مشکلات عضلانی و مفصلی منجر شود. در این رابطه، عوامل ارگونومیکی مانند بار کاری، حرکات تکراری، طرز نشستن، زاویه دید، وضعیت میز و صندلی، ارتفاع صفحه کلید و مانیتور، وضعی نور، سرعت حروفچینی و نداشتن آرامش روانی می‌تواند از مشکلات جدی به شمار آید همچنین استفاده اشتباه و دائم از ماوس هنگام کار با رایانه می‌تواند به دست کاربران صدمه وارد کند به طوریکه درد، ناتوانی و لرزش و بی‌حسی ساعد و دست نخستین نشانه‌های فشار بیش از حد به تاندون‌ها و عصب‌ها به دنبال حرکت‌های نادرست هنگام کار با ماوس رایانه است. به گفته کارشناسان هنگام آغاز عوارض و ناراحتی‌های دست این امکان وجود دارد که در مغز، ارتباطی بین دردها و کار با ماوس و کلیک کردن با آن ایجاد شود و به دنبال آن فقط با کلیک کردن با ماوس، دردها آغاز خواهد شد و صدمات آن می‌تواند تا ساعد و بازو نیز ادامه پیدا کند. شایع‌ترین اختلالی که ممکن است در ارتباط با مچ دست پیش آید، سندروم کانال کارت است به طوری که عصب دست در زیر کانال کارت گیر می‌افتد و باعث خواب‌رفتگی، بی‌حسی و احساس درد در انگشتان دست می‌شود. متخصصان سفارش می‌کنند در صورت بروز دست‌درد، کاربران به متخصص اعصاب مراجعه کنند.

بیماری های مختلف کاربران رایانه

3-مشکلات دوران بارداری و زایمان

برخی پژوهشگران بر این باورند که زایمان‌ها و بارداری‌های غیرعادی و تولد نارس و ناقص به استفاده از صفحه نمایش رایانه و وجود تشعشات آن مربوط است. برخی تحقیقات نشان‌دهنده این مطلب است که سقط جنین در زمانی که مادر در معرض میدان‌های مغناطیسی حاصل از رایانه قرار دارد، شایع‌تر است بنابراین هنگام خرید یا استفاده از رایانه باید دقت کنید که رایانه شدت میدان مغناطیسی زیادی نداشته باشد.پزشکان توصیه کرده‌اند که زنان باردار روزانه بیشتر از هشت ساعت در معرض امواج الکترومغناطیس که در رایانه، تلفن همراه، دستگاه‌های مایکروویو و به میزان بسیار کم در تلویزیون وجود دارد، قرار نگیرند. هرچند برخی تحقیقات نیز نشان داده است امواجی که در رایانه وجود دارد می‌تواند باعث عقیم شدن مردان شود.

4-مشکلات پوستی

ولتاژ زیاد لامپ تصویر در انواع نمایشگرهای قدیمی موجب تولید میدان الکترواستاتیک و بارهای الکتریکی مثبت در سطح خارجی صفحه نمایش می‌شود. در میدان بین بارهای مثبت و صورت کاربر، گرد و خاک و ذرات در تمامی جهات حرکت می‌کنند و جریان بارهای مثبت حاصل در این میدان ممکن است در افرادی که حساسیت پوستی دارند، موجب خشک شدن پوست دست و صورت، ترک خوردن آن و ایجاد آکنه شود. همچنین بررسی‌ها نشان داده‌اند افرادی که دچار حساسیت‌های پوستی هستند و هنگام کار بیشتر تحت فشارهای فکری و عصبی قرار می‌گیرند، فشارها و استرس‌ها موجب تغییرات هورمونی مانند تیروکسین و پرولاکتین و همچنین ضایعات پوستی در آنها می‌شود. به همین علت کارشناسان توصیه می‌کنند بهتر است تهویه و رطوبت محیط کار مناسب و کافی باشد.

5-استرس و مشکلات عصبی و روانی

به گفته کارشناسان، حجم کار زیاد و دوری از همکاران در محیط کار می‌تواند به بروز مشکلات روانی منجر شود. البته کار با رایانه افسردگی‌زا به شمار نمی‌رود، بلکه حجم زیاد کار است که در ایجاد استرس روانی نقش دارد. تنهایی ناشی از طبیعت کار با وسایل و ابزار الکترونیک از جمله رایانه که دنیای خصوصی یا مجازی را به ارمغان می‌آورد، افراد جامعه را هر چه بیشتر به کام خود می‌کشد و اثرات زیان‌بار و عمیقی را برجای خواهد نهاد که ابعاد آن به روشنی قابل تبیین نیست. برای نمونه به روابط والدین و فرزندان که جزء اولین قربانیان زندگی الکترونیک هستند می‌توان اشاره کرد.

بیماری های مختلف کاربران رایانه

6-تنفس گازهای رایانه

بدنه رایانه‌ها و نمایشگرها بر اثر گرم شدن، بوی مخصوصی مانند« گاز دیوکسین» از خود متصاعد می‌کنند که به وسیله بدنه رایانه و صفحه نمایشگر تولید می‌شود. همچنین گاز« اوزن »هنگام کار چاپگر لیزری تولید می‌شود که به بافت مخاطی بینی، چشم و گلو آسیب می‌رساند، بنابراین رعایت استانداردهای مربوط در این خصوص از سوی واردکنندگان یا تولیدکنندگان رایانه ضروری است.

7- کودکان و رایانه

کودکانی که زمان زیادی مقابل رایانه می‌نشینند علاوه بر آسیب کمر، دچار بلوغ زودرس می‌شوند. به گفته متخصصان فیزیوتراپی، کودکان پنج ساله‌ای که ساعات طولانی را پشت رایانه می‌نشینند از درد کمر رنج می‌برند. به گفته آنها استفاده بیش از حد از رایانه در کودکان شش ساله نیز می‌تواند به بیماری در آنها منجر شود.

چند توصیه

کارشناسان توصیه می‌کنند اگر با رایانه در محیط کار یا خانه زیاد کار می‌کنید بهتر است به این توصیه‌ها به‌منظور کاهش مضرات استفاده از رایانه توجه کنید:

1) در طول روز برنامه پیاده‌روی، دو یا ورزش‌های دیگر را داشته باشید.

2) در اوقات فراغت خود در طول روز، ورزش‌های مخصوص کمر، پشت و گردن را انجام دهید تا این عضلات استحکام خود را حفظ کنند. همان‌طور که پشت میز کار خود نشسته‌اید، می‌توانید عضلات شکم و سرین را چند بار و هر بار به مدت 10دقیقه سفت و بعد رها کنید. بهتر است بیش از 50دقیقه به طور ممتد پشت میز خود ننشینید، بلکه بعد از ??دقیقه نشستن چند دقیقه بلند شوید، کمی راه بروید، کمر خود را به طرفین خم و راست کنید و دست هایتان را از ناحیه کتف بچرخانید.

3) استفاده از صندلی ارگونومیک با قابلیت تنظیم را فراموش نکنید. ارتفاع صندلی‌تان باید به گونه‌ای باشد که کف پایتان روی زمین قرار گیرد و زانوهایتان زاویه 90درجه داشته و ران‌هایتان موازی زمین باشد. صندلی باید در قسمت گودی کمر، محدب و در قسمت پشت دارای کمی قوس مقعر باشد و بهتر است دسته‌دار باشد. فراموش نکنید هنگام کار با رایانه به پشتی صندلی تکیه کنید تا از کمر و ستون فقرات شما حمایت کند. فقط هنگامی که با موس کار نمی‌کنید و تایپ انجام نمی‌دهید، ساعد شما باید روی دسته صندلی قرار گیرد.

4) مانیتور مناسب به‌کار برید و بهتر است مانیتور در مرکز میز و درست در مقابل چشم شما قرار گیرد. هر چه صفحه مانیتور بزرگتر باشد تصویر راحت‌تر دیده می‌شود و تطابق و تقارب چشم‌ها کمتر شده و بنابراین دیرتر خسته می‌شود.فاصله مناسب مانیتور تا چشمان شما 50 تا 60 سانتی‌متر یا معادل یک دست کشیده شماست.بخش بالایی مانیتور باید هم سطح چشمان شما باشد که برای این کار می‌توانید صندلی خود را بلندتر کنید یا مانیتورتان را پایین‌تر بیاورید.اگر از عینک استفاده می‌کنید، مانیتور را کمی به سمت بالا بچرخانید، طوری که بخش پایینی آن به چشم شما نزدیک‌تر باشد.

5) باید صفحه کلید رایانه هم سطح آرنج شما یا هم‌ارتفاع با دسته صندلی قرار گیرد به طوری که تقریباً صفحه کلید هم سطح ران‌های شما پشت میز کامپیوتر باشد.
هنگام حروفچینی از هر دو دست کمک بگیرید و با نیروی متوسط و ملایمی روی صفحه کلید فشار وارد کنید.
هنگام حروفچینی نباید مچ دستتان روی جایی قرار گیرد یا خم شود و به سمت بالا یا پایین زاویه دار قرار نداشته باشد، گاهی به مچ‌هایتان استراحت دهید و به آنها ورزش دهید.

منبع:pezeshkan.org

بیماری های مختلف کاربران رایانه

قابل توجه دختران تنبل

قابل توجه دختران تنبل

تنبلی در دختران,بیماری تنبلی در دختران,تنبلی در دختران در بارداری,علائم تنبلی در دختران,درمان تنبلی در دختران,درمان تنبلی در دختران با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان تنبلی در دختران,تنبلی در دختران را چگونه درمان کنیم,تنبلی در دختران در کودکان,تنبلی در دختران در بزرگسالان,تنبلی در دختران در نوزادان,تنبلی در دختران در بهار,تنبلی در دختران در تابستان,تنبلی در دختران در پاییز,تنبلی در دختران در زمستان,آشنایی با تنبلی در دختران,همه چیز در مورد تنبلی در دختران,تنبلی در دختران واگیردار است,تنبلی در دختران و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان تنبلی در دختران

قابل توجه دختران تنبل

  شما بعد از دستشویی رفتن دستانتان را نمی شویید.

چرا این کار را انجام می دهید؟

به گزارش بی اس ام اس توبی ساویل میکروبیولوژیست می گوید: دستان خیس ۱۰ هزار بار بیشتر از دستان خشک باکتریها را به خودش جذب می کند.این میکروبها به شیوع مسمومیت غذایی، سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند.

راه حل ساده

تحقیقات نشان داده که به خاطر اینکه خشک کننده های هوا زمان بیشتری را نسبت به خشک کردن دستها می گیرد شما می توانید با دستان مرطوب از دستشویی خارج شوید.درعوض دستانتان را با دستمال کاغذی یا حوله خشک کنید و از تماس داشتن با دستگیره در اجتناب کنید.

 شما از پدهای بهداشتی بزرگتر استفاده می کنید تا کمتر آن را عوض کنید
 چرا نباید این کار را انجام دهید؟دکتر جانیس رایمر متخصص بیماری های زنان و استاد دانشگاه لندن می گوید:استفاده از پد بهداشتی بزرگ برای کمتر تعویض کردن آن کار درستی نیست.این کار تعادل طبیعی بافتها را به هم می زند و احتمال ابتلا به برفک و عفونت را هم افزایش میدهد.

 راه حل ساده
دکتر رایمر می گوید:زمانی که نزدیک عادت ماهانه تان است و همچنین در روزهای پایانی عادت ماهانه تان هستید یک شلوارک با خاصیت جذب کنندگی بپوشید.هر ۳ یا ۴ ساعت در روز و هر ۸ ساعت در شب پد بهداشتی تان را عوض کنید تا خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهد.

 شما ایستاده غذا می خورید
 چرا نباید این کار را کنید؟دکتر کتی موس از دانشگاه جی پی اس می گوید: هنگامی که وقت ندارید بنشینید و با عجله غذا میخورید برای دستگاه گوارشتان مضر است.قورت دادن لقمه های غذا آن هم به شکل سریع باعث گرفتگی و اسپاسم در گلو و مری می شود و منجر به سوزش معده تان می شود.

 راه حل ساده
حتما برای نشستن و غذا خوردن زمان بگذارید اما نه اینکه جلوی تلویزیون بنشینید.محققان دانشگاه ایالت جورجیای آمریکا کشف کردند که افرادی که به این روش غذا می خورند هر روز به طور میانگین بیشتر از ۱۳۷ کالری مصرف می کنند.

 شما ناخن هایتان را می جوید
 چرا نباید این کار را انجام دهید؟مطالعات مشخص می کند که ۹۰ درصد باکتری های دستان شما در زیر ناخن هایتان است.دکتر موس می گوید: ناخن جویدن خطر عفونت را افزایش می دهد به طوری که باکتری وارد پوستتان می شود و باعث زگیل، زخم و تورم انگشتتان می شود.

راه حل ساده
ناخن هایتان را کوتاه نگه دارید.اگر نمی توانید از ناخن جویدن جلوگیری کنید،ناخن هایتان را به کمی وازلین آغشته کنید.آن وقت ناخن هایتان مزه ناخوشایندی می گیرد.

 از بطری های پلاستیکی دوباره استفاده می کنید بدون اینکه آنها را بشویید.
 چرا نباید این کار را انجام دهید؟جین هالیهان نایب رئیس مرکز تحقیقات محیطی آمریکا می گوید:شما نمی توانید میکروبها را در یک بطری آب ببینید یا حتی بو کنید.اما میکروبها می توانند باعث بروز مشکلاتی در روده و معده شما شوند.یک مطالعه کانادایی بر روی بطری های آب در دبستان ها ، آلودگی میکروبی را در شیشه هایی که ۳ بار استفاده شده بودند نشان داد. کتی رایان استاد راهنمای این مطالعه می گوید:هر بطری آبی که مجددا بدون شستن آن استفاده شود باعث تجمع میکروب ها و آلوده شدن بطری به میکروب ها میشود.

 راه حل ساده
بطری ها را هر روز با آب گرم و صابون بشویید،خوب آب بکشید و سپس با پارچه ای تمیز آن را خشک کنید. هر هفته بطری ها را در آب خیس کنید تا استریلیزه شوند.

 از دهان شویه به جای مسواک استفاده می کنید.
 چرا نباید این کار را انجام دهید؟دکتر هنری کلاور مشاور دندانسازی دنپلن می گوید: دهان شویه ها فقط نفستان را تازه می کند اما باکتری های کمی را می کشد و خیلی کم پلاک های دندانی را که نقش مهمی در پوسیدگی دندان و بیماری های لثه ایفا می کنند از بین می برد.

 راه حل ساده
دندان هایتان را روزی دو بار و هربار به مدت دو دقیقه مسواک بزنید و آن را قبل از غذا خوردن انجام دهید.دکتر نیگل کارتر،مدیر اجرایی موسسه بهداشت دندان بریتانیا،می گوید: شکر یا قند موجود در غذا با پلاک دندان ها واکنش نشان می دهد و اسید تولید می کند که باعث می شود مینای دندانتان از بین برود.مسواک زدن بعد از غذا خوردن باعث ساییدگی دندان می شود درحالی که مسواک زدن قبل از غذا خوردن دندانها را با فلوراید می پوشاند و از ساییدگی و پوسیدگی آنها جلوگیری می کند.

 شما ساک ورزشیتان را مرتب نمی شویید.
 چرا باید این کار را انجام دهید؟اگر لباس مرطوب بپوشید،لباسهای ورزشیتان شانس پخش شدن آکنه و تحریکات پوستی را افزایش می دهد.یک متخصص بیماریهای پوستی می گوید:محبوس شدن عرق در بخشهای مختلف بدن باعث عفونتهای قارچی و مخمری می شود مخصوصا در ناحیه زیر سینه، یا در قسمت های تناسلی.

 راه حل ساده
دکتر سالی رئیس یک مرکز بهداشت بین المللی توصیه می کند که بعد از هر بار ورزش کردن باید هر یک از لباسهای ورزشی که تماس مستقیم با بدنتان دارد مانند حوله شسته شود.هرگز حوله بدنتان را با حوله ای که وسایلتان را خشک می کنید یکجا نشویید و هرگز وسایلتان را در ساک یا کیف پلاستیکی نگه داری نکنید.

قابل توجه دختران تنبل

 شما با لنز داخل چشمتان می خوابید
 چرا نباید این کار را انجام دهید؟آندرسون، یک عینک ساز و رئیس مرکز مراقبتهای چشمی می گوید: چشمانتان قادر به تمیز کردن خودشان نیستند و زمانی که اکسیژن کمتری به سلولها برسد،خطر عفونت را افزایش میدهد. خوابیدن مکرر با لنز منجر به آسیب های چشمی به صورت همیشگی می شود.

 راه حل ساده
آندرسون می گوید: لنزها که شامل تولید جدید لنزهای هیدوژن سیلیکون می شود باید قبل از خواب برداشته شود تا چشمها استراحت کنند.و استفاده از راه حل های غلط یا استفاده از آب شیر برای تمیز کردن آنها باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت می شود.
منبع:aftabir.com

قابل توجه دختران تنبل

صدمات شلاقی ناحیه گردن

صدمات شلاقی ناحیه گردن

صدمات شلاقی گردن,بیماری صدمات شلاقی گردن,صدمات شلاقی گردن در بارداری,علائم صدمات شلاقی گردن,درمان صدمات شلاقی گردن,درمان صدمات شلاقی گردن با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان صدمات شلاقی گردن,صدمات شلاقی گردن را چگونه درمان کنیم,صدمات شلاقی گردن در کودکان,صدمات شلاقی گردن در بزرگسالان,صدمات شلاقی گردن در نوزادان,صدمات شلاقی گردن در بهار,صدمات شلاقی گردن در تابستان,صدمات شلاقی گردن در پاییز,صدمات شلاقی گردن در زمستان,آشنایی با صدمات شلاقی گردن,همه چیز در مورد صدمات شلاقی گردن,صدمات شلاقی گردن واگیردار است,صدمات شلاقی گردن و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان صدمات شلاقی گردن

صدمات شلاقی ناحیه گردن

تمرکز بر صدمات شلاقی
به گزارش بی اس ام اس اغلب اوقات، این جراحت بر اثر تصادف اتومبیل با سرعت پایین رخ می‌دهد. علائم صدمات شلاقی و نتایج آن کدامند؟علت صدمۀ شلاقی بیشتر اوقات تصادف رانندگی است، یک شوک از پشت، سر را به جلو و سپس با شدت به سمت عقب حرکت می‌دهد.چنین حرکت شدیدی 7 مهرۀ گردنی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند جراحت های ماهیچه ها، رباط ها و یا تاندون های گردن را هم به دنبال داشته باشد. این حرکت ممکن است درد در ناحیۀ عصب ِ میان دو مهره را ایجاد کند که خود عاملی می‌شود برای پیچیدن درد در اطراف شانه ها، باز و یا دست ها. حتی اگر صدمۀ شلاقی ملایم و بی‌آزار باشد، ممکن است گاهی اوقات آسیب ستون فقرات را با خود به همراه داشته باشد؛ آسیب ستون فقرات می‌تواند عاملی برای فلج شدن باشد.

علائم صدمات شلاقی
علائم در ساعات بعد از حادثه ظاهر می‌شوند:درد در ناحیۀ گردن، پیچیدن درد در پایین جمجمه، شانه ها و پشت.ایجاد محدودیت در برخی حرکات گردن.دردهایی در سر به ویژه تمرکز آنها در پایین جمجمه یا فقط روی نیمی از جمجمه.ممکن است در طولانی مدت علائم مختلفی ایجاد شوند و باقی بمانند، مانند کسالت، عدم تعادل، سرگیجه، تاری دید، و البته مشکلات حافظه، تمرکز و غیره.برای رعایت احتیاط، و به منظور بررسی دلایل ایجاد این علائم ناتوان کننده و مداوم، و از بین بردن جراحت شدید گردنی، بهتر است که با پزشک تان مشورت کنید.

صدمات شلاقی ناحیه گردن

صدمات شلاقی چه طور درمان می‌شود؟

زمانی که صدمۀ شلاقی خفیف است، بی حرکت ماندن گردن توصیه نمی‌شود، بهتر است فعالیت های عادی روزانه پیگیری شود به شرطی که این فعالیت ها نیازمند حرکات معمول گردن با وسعت و تکراری منطقی باشد.در موارد جراحت های شدیدتر (دردهای شدید و طولانی مدت با ایجاد محدودیت در حرکات سر)، مشورت با پزشک ضروری است.آزمایش های بالینی و لمس ناحیۀ گردنی باعث شناسایی نقاط دردناک، انعطاف ناپذیری و حتی ناهنجاری می‌شود.در کنار داروها، درمان بر پایۀ مسکن ها، ضد التهاب ها و یا شل کننده های عضلانی انجام می‌گیرد.در نهایت بهره بردن از روش های روان درمانی و درمان های رفتار گرا نیز نتایج سودمندی به نمایش گذاشته اند.باید توجه داشته باشید که استراحت دادن گردن به کمک وسایل کمکی و پروتز چندان مقبول نیست. چه بسا بی فایده هم خواهد بود. بالعکس، دنبال کردن حرکات در زندگی عادی و روزانه باعث ادامۀ نیاز به گردن و همچنین آسان شدن درمان می‌گردد، البته واضح است که این امر در مواردی صدق می‌کند که آسیب گردنی خیلی شدید و جدی نباشد.

منبع:salamat.ir

صدمات شلاقی ناحیه گردن