سایت بزرگ آموزشی سیزده بدر

اس ام اس ها و جوک های سیزده بدری

سایت بزرگ آموزشی سیزده بدر

اس ام اس ها و جوک های سیزده بدری

شامی با آرد نخودچی

شامی با آرد نخودچی


شامی آرد نخودچی شاید یکی‌ از قدیمی‌ترین غذا‌هایی‌ باشه که به “سبد غذا یی ایران” تعلق داره، حتا ناصرالدین شاه هم وقتی‌ از اونهمه چلو خورشت و چلو کباب خسته میشد، دستور میداد که براش شامی آرد نخود چی‌ درست کنند که بریزه توی اون شکمِ بی‌ هنرِ پیچ پیچش.دستور‌های زیادی از شامی آرد نخودچی اینطرف و اون‌طرف دیده بودم و امتحان کرده بودم که همه شون خشک و گلوگیر بود، چرا که همه شون دو سوم از مقدار گوشت را، آرد نخود چی‌ توصیه کرده بودند(dot) اما من “مقدار مواد لازم” در زیر را بیشتر می‌پسندم.

طرز تهیه شامی ارد نخودچی


Image result for ‫شامی با آرد نخودچی‬‎

پیاز را رنده کرده و به همراه آرد نخودچی، گوشت، نمک، فلفل، زردچوبه و تخم‌‌مرغ‌ها ورز می‌دهیم آن قدر ورز می‌دهیم تا کاملا حالت چسبندگی پیدا کند. سپس از هرکدام به اندازه یک تخم‌مرغ برداشته به شکل شامی درست می‌کنیم، بعد به مدت ۱۵ دقیقه شامی‌ها را کنار گذاشته و در تابه روغن ریخته و با حرارت ملایم شامی‌ها را سرخ می‌کنیم و کنار می‌گذاریم.

مواد لازم برای طرز تهیه شامی آرد نخودچی دو نفر

– چهار صد گرم گوشت چرخ کرده کم چربی‌.

– صد گرم (فقط صد گرم، یعنی‌ فقط یک چهارم وزن گوشت) آرد نخودچی.

– یک عدد پیاز درشت رنده شده.

– یک عدد زرده (فقط زرده) تخم مرغ.

– نمک، فلفل و زرد چوبه.

– نصف پیمانه آب که در آن یک قاشق چایخوری جوش شیرین حل شده باشد.

طرز تهیه:

پیاز رنده شده را حتما قبل از اضافه کردن به مایه ی شامی ، در روغن تفت بدین و معجزه ش را از نظر مزه ببینید. این روش را حتا برای انواع کتلت و بیف، بکار ببرید. هیچ چیز بدمزه تر از پیازِ خامی نیست که به زیر دندان بیاد.


Image result for ‫شامی با آرد نخودچی‬‎

در همان روغنی که شامی‌ها را سرخ کرده‌ایم پیاز رنده شده را با زردچوبه سرخ می‌کنیم، سپس رب گوجه‌فرنگی را افزوده بعد از پنج دقیقه گوجه‌فرنگی‌های رنده شده را می‌ریزیم، آن‌گاه آب، نمک، شکر و آبلیمو را اضافه کرده و می‌گذاریم به جوش بیاید. نکته: به جای شکر و آبلیمو می‌توان از سرکه سیب و شیره انگور استفاده کرد. بعد از این که سس جوش آمد، شامی‌ها را داخل آن گذاشته و در تابه را می‌بندیم تا سس غلیظ و شامی‌ها هم در آن پخته شود، بعد از گذشت نیم‌ساعت غذا آماده سرو است.

مواد لازم ذکر شده را با هم مخلوط کنید و به خوبی ورز دهید.

از مایه‌ای که بدست آمده گلوله‌هایی‌ به اندازه ی کمی‌ درشت تر از یک گردو بردارید و آنرا روی یک سلفون با انگشتان خیس، به شکل‌های غیر منظم پخش کنید. به فکر این نباشید که حتما باید گرد بشه، در هیچ کتابی‌ نوشته نشده که شامی باید گرد باشه، بلکه شکل‌های نا منظم و Rustic شکل بهتری به ظرف غذا میده.

اون سوراخ وسط شامی هم برای قشنگی‌ نیست، بلکه غیر از اینکه شامی را مغز پخت می‌کند، مانع از برجسته شدنِ وسط شامی می‌شه. از روی ساعت، فقط سه دقیقه هر طرف آنرا در روغنی که بخوبی داغ شده، سرخ کنید. بیشتر از یکبار شامی‌ها را در روغن زیر و رو نکنید تا سطحِ خوشرنگی پیدا کنند.

شامی با آرد نخودچی

تعبیر خواب دختر

تعبیر خواب دختر | تعبیرخواب دختر | tabire khab

تعبیر خواب دختر,تعبیر خواب دختر جوان,تعبیر خواب دختر دار شدن چیست,تعبیر خواب دختری که دوستش داری,تعبیر خواب دختر زاییدن,تعبیر خواب دختر نوزاد,تعبیر خواب دختر حامله,تعبیر خواب دختر مورد علاقه,تعبیر خواب دختر جوان,تعبیر خواب زن جوان,تعبیر خواب بوسیدن دختر جوان,تعبیر خواب دیدن دختر جوان,تعبیر خواب ازدواج دختر جوان با پیرمرد,تعبیر خواب دیدن زن جوان,تعبیر خواب شیر دادن دختر جوان به بچه,تعبیر دیدن دختر جوان در خواب,تعبیر خواب زن جوان وزیبا,تعبیر خواب دیدن دختری که دوستش داری,تعبیر خواب دیدن دختری که دوستش دارید,تعبیر خواب دختر زاییدن مادر,تعبیر خواب دختر زاییدن مرده,تعبیر خواب زاییدن دختر بچه,تعبیر خواب زاییدن دختر دوقلو,تعبیر خواب زاییدن دختر مجرد,تعبیر خواب زاییدن دختر بچه,تعبیر خواب زاییدن دختر مجرد,تعبیر خواب دیدن دختر زاییدن,تعبیر خواب زایمان دختر مجرد,تعبیر خواب نوزاد دختر داشتن,تعبیر خواب نوزاد دختر شیر دادن,تعبیر خواب نوزاد دختر و پسر,تعبیر خواب نوزاد دختر با دندان,تعبیر خواب نوزاد دختر زشت,تعبیر خواب نوزاد دختر خوشگل,تعبیر خواب نوزاد دختر امام صادق,تعبیر خواب نوزاد دختر که حرف میزند,تعبیر خواب نوزاد دختری که حرف میزند,تعبیر خواب دختر حامله,تعبیر خواب دختر حامله شدن,تعبیر خواب دختر حامله شدن,تعبیر خواب دختر حامله شده,تعبیر خواب زن حامله,تعبیر خواب زن حامله,تعبیر خواب زن حامله دیدن,تعبیر خواب زن حامله پسر,تعبیر خواب زن حامله چیست,تعبیر خواب دیدن دختر مورد علاقه,تعبیر خواب ازدواج با دختر مورد علاقه,تعبیر خواب خواستگاری از دختر مورد علاقه,تعبیر دیدن دختر مورد علاقه در خواب

تعبیر خواب دختر , تعبیر خواب دختربچه , تعبیر خواب دختر جوان , تعبیر خواب دختر دار شدن چیست

خواب دختر یکی از خواب های معمول است.اگر شما هم دختر در خواب دیده اید و دنبال تعبیر خواب دختر می گردید می توانید در این مطلب براحتی تعبیرخواب دختر را مطالعه نمایید و متوجه شوید دختر چه تعبیری دارد

تعبیر خواب دختر از دید محمد بن سیرین

تعبیر خواب دختر ، شادی در دنیا است

تعبیر خواب دختر داشتن ، به اندازه زیبایی دختر خرمی و برکت است

تعبیر خواب مردن دخترت ، غم و نقصان مال است

تعبیر خواب دختر از دید ابراهیم کرمانی

تعبیر خواب دختر به کسی دادن ، شادی و خرمی به آن کس رساندن است

تعبیر خواب دختر معلول داشتن ، غم و اندوه است

تعبیر خواب دختر گرفتن ، خیر و برکت است

تعبیر خواب دختر شدن ، غم و اندوه است

تعبیر خواب دختر از دید منوچهر مطیعی

تعبیر خواب صاحب دختر شدن ، خیر و نیکی است

تعبیر خواب بین فرزندان خود دختری دارید که در واقعیت ندارید ، نعمت و برکت است

تعبیر خواب دختر داشتن به طوریکه در خواب بین فرزندانتان نباشد ، بخت بزرگ دارد و به بزرگی می رسد

تعبیر خواب ازدواج کردن با دختر ، ازدواج است به شرطی که مجرد باشید

تعبیر خواب ازدواج کردن با دختر ، اختلاف با همسر است اگر متاهل هستید

تعبیر خواب دختری به شما چیزی دهد ، سود است

تعبیر خواب دختری از شما چیزی بگیرد ،زیان و ضرر است

تعبیر خواب دیدن دختر زیبا ، بخت و اقبال شماست

تعبیر خواب دیدن دختر زشت ، کسالت است

تعبیر خواب دختری زیبا که شما را به کاری ناپسند دعوت می کند ،  شیطان است

تعبیر خواب دختر از دید لوک اویتنهاو

تعبیر خواب دختر ، شادی و شادمانی است

تعبیر خواب بوسیدن دختر ، ابراز کردن یک خواهش است

تعبیر خواب دختری که در حال دعا باشد ، شکست است

تعبیر خواب با دختر صحبت کردن ، خبرهای خوب است

تعبیر خواب دختر از دید آنلی بیتون

تعبیر خواب دیدن دختر زیبا ، زندگی آسوده است

تعبیر خواب مردی که خود را دختر ببیند ، سست اراده بودن است

تعبیر خواب دیدن دختر خود ، لذت در راه است

تعبیر خواب دخترتان به حرف شما گوش ندهد ، عذاب کشیدن در زندگی است

تعبیر خواب دختر | دختر در خواب دیدن | تعبیر خواب

همه چیز درباره تورم و سوزش و درد نوک سینه در زنان

درد نوک سینه

درد نوک سینه ,علت درد نوک سینه,درمان درد نوک سینه,درد نوک سینه و درمان آن,درد نوک سینه و علت آن,درد و تورم نوک سینه,سوزش نوک سینه,درد نوک سینه در بارداری

درد نوک سینه , علت درد نوک سینه , درمان درد نوک سینه , درد و تورم نوک سینه

توضیحاتی در مورد درد نوک سینه

هنگامی که نوک سینه درد می گیرد اولین واکنش شما ترسیدن است زیرا فکر می کنید دچار سرطان شده اید. خبر خوب این است که درد نوک سینه به ندرت به دلیل سرطان می باشد. در این مقاله در خصوص دلایل درد نوک سینه و حل این مشکل صحبت می کنیم. یک روز صبح بیدار می شوید و درد و سوزش در نوک سینه راست احساس می کنید. یا سوتین می پوشید و ناگهان هر دو سینه شروع به درد می کند. یا در اطراف یکی از سینه ها درد همراه با تورم مشاهده می کنید. آیا اینها دلایل سرطان سینه هستند؟ احتمالا نه. بیایید در خصوص حالتی حرف بزنیم که درد نوک سینه نشانه سرطان سینه است. اگر در نوک سینه، خارش، قرمزی، درد، گزگز کردن و جرم گرفتگی مشاهده کردید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. پزشک احتمالا اگزما تشخیص می دهد و قرص تجویز می کند. اگر علائم شما با مصرف قرص رفع نشد در خصوص بیماری پاژه اطلاعات کسب کنید. این سرطان سینه بیشتر بر خانم های بالای 60 سال تاثیر می گذارد و فقط 5% آن ها به خاطر سرطان سینه می باشد. درمان آن مانند سایر سرطان های سینه است و احتمال نجات یافتن نیز مشابه سایر سرطان ها است. اما احتمال دارد درد سینه به خاطر سرطان سینه نباشد. در این مطلب از سایت جسارت در مورد درد نوک سینه صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

علت درد نوک سینه

پستان ها یکی از حساس ترین قسمت های بدن هستند و نوک پستان نیز حساس ترین قسمت پستان است و درد نوک پستانها می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود که در اینجا به شرح آنها می پردازیم پستان ها به راحتی تحت تاثیر عواملی محیطی مختلفی قرار می گیرند از جمله هورمون ها، فعالیت روزانه و حتی لباس پوشیدن.

دلایل درد نوک سینه

منابع خارجی سینه های یکی از حساس ترین قسمت های بدن هستند و نوک سینه نیز حساس ترین قسمت سینه است. به همین دلیل سینه ها به راحتی تحت تاثیر عواملی محیطی مانند فعالیت روزانه و لباس پوشیدن قرار می گیرند. لباس پوشیدن یکی از دلایل درد نوک سینه سوتین نامناسب است. اگر سوتین قدیمی می پوشید دقت کنید چیزی نوک سینه را نساید. اگر سوتین شما جدید است سعی کنید یکی از سوتین های قدیمی که باعث درد نمی شود را بپوشید. مواد شیمیایی یکی دیگر از دلایل درد نوک سینه تغییر پودر لباسشویی یا ژل لباسشویی می باشد. ممکن است بدن به یکی از این مواد حساسیت داشته باشد. یا ممکن است در استخر غنی از کلر شنا کرده باشید. کلر باعث خشکی و ناراحتی پوست می شود و نوک سینه نیز استثنا نیست. سعی کنید کمتر در استخر بمانید و پودر لباسشویی قدیمی خود را استفاده کنید. شیردهی گازهای نوزاد در هنگام شیردهی باعث درد نوک سینه می شود. همچنین مک زدن نوک سینه نیز باعث ترک خوردن نوک سینه و تورم می شود. در هنگام شیردهی، نوک سینه تمیز و خشک باشد و در بین شیردهی ها نوک سینه را مرطوب کنید. زخم نوک سینه به راحتی زخم می شود. سعی کنید مراقب آن ها باشید. منابع داخلی تغییرات بدن باعث درد نوک سینه می شود. این تغییرات عبارتند از:

درد نوک سینه و تغییرات هورمونی

نوسان هورمون های جنسی زنانه، پروژسترون و استروژن، یکی از دلایل اصلی درد نوک سینه است. این مسئله می تواند به خاطر نزدیک شدن به زمان پریودی اتفاق بیفتد. اگر درد نوک سینه به طور مرتب بیاید و برود و اگر هیچ عاملی دیگر همراه با آن نباشد درد هورمونی است. برای رفع درد هورمونی چه کاری می توان انجام داد؟ برخی خانم ها با کاهش مقدار کافئین این مشکل را حل می کنند. برخی دیگر قرص مصرف می کنند. اگر درد شدید و طولانی است به پزشک مراجعه کنید.

ورم و درد نوک سینه

ورم سینه معمولا به خاطر شیردهی اتفاق می افتد اما به دلایل غیر از آن نیز می باشد. با توجه به قرمزی، ورم، درد نوک سینه و سایر علائم عفونت باید ورم سینه را جدی گرفت. اگر این علائم را مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید.

درد نوک سینه و کاندیدیازیس

این مشکل بیشتر در مادرهای شیرده دیده می شود اما ممکن است در سایر افراد نیز دیده شود. این مشکل عفونت نوک سینه است که با کرم های ضد قارچ قابل درمان است. اگر درد شدیدی در نوک سینه و داخل سینه تجربه کردید حتما به پزشک مراجعه کنید. ممکن است دچار این عفونت شده باشید.

درد نوک سینه و اگزما

این نوع ورم نیز باعث درد می شود. در این حالت یکی از سینه ها یا هر دو قرمز می شوند و ترشحاتی خواهند داشت. سعی کنید با کرم های هیدروکورتیزون این مشکل را حل کنید. اما اگر بهبود نیافتید با پزشک تماس بگیرید. درد نوک سینه معمولا آزاردهنده است. اما معمولا باعث سرطان سینه نمی شود. گاهی اوقات این درد به خودی خود از بین می رود. گاهی اوقات نیز مخصوصا اگر دلیل مشخصی داشته باشد می توانید از درمان های خانگی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید :

سه نما


گلچین زیباترین شعر در مورد تنهایی

شعر در مورد تنهایی

شعر در مورد تنهایی,شعر در مورد تنهایی و غم,شعر در مورد تنهایی خدا,شعر در مورد تنهایی از حافظ,شعر در مورد تنهایی کوتاه,شعر در مورد تنهایی و غربت,شعر در مورد تنهایی عاشقانه,شعر در مورد تنهایی و سیگار,شعر در مورد تنهایی و خدا,شعر در مورد تنهایی و باران,شعر غمگین در مورد تنهایی,شعر در مورد غم تنهایی,شعر در مورد تنهایی با خدا

شعر در مورد تنهایی

در این مطلب سعی کرده ایم حدود 100 شعر از اشعار زیبا را در مورد تنهایی برای شما تهیه نماییم.برای دیدن این اشعار به ادامه مطلب مراجعه نمایید.امیدواریم این مطلب تنهایی شما را تسکین دهد.من در این دلواپسی ها نشسته ام تنها…. می خواهم با تو سخن بگویم…. می خواهم باز چهره ات را با همان لبخند کودکانه ببینم… می خواهم هر چه انتهایش به اسم تو و یاد تو ختم می شود… شعر هایم ناتمام ماندند…اسیر دلتنگی شدم من… و خواب مرا به رویای با تو بودن می رساند… کاش خیابان های شلوغ سهم ما نبود… اما..غصه ای نخواهم خورد…اشکهایم را برای شانه های تو ذخیره خواهم کرد… حرف های ناتمامم را به روی دیوار قلبم حک می کنم و با دیدنت همه را تکمیل می کنم… پاییز از راه می رسد و ما دوباره به بودن و رسیدن به انتهای جاده ی سرنوشت می اندیشیم.

همه را کنار میگذاری

و دلت میخواهد

همان که کنارت گذاشت

مزاحم تنهایی ات شود..

شعر در مورد تنهایی

هواهای

دونفره را

تنهایی قدم زدیم

با

یاد کسانی

که

هوای ما را نداشتند..

شعر در مورد تنهایی و غم

و بعد از تو دلم از عطش عشق طغیان کرد

گاه از دو روزنه ی رخسارم

گاه در نگاهی پوچ در تاریکی شب هایم

گاه در باز دمی اندوهناک که با زحمت

از قفس آزاد شده و پایانش خدا را شکر می گویند

و گاه در وجودم که به هیچ پایانی نمی رسید مگر تنهایی

شعر در مورد تنهایی خدا

می بینی ای لحظه های خالی از احساس تهی

می بینی که چه صدای خرد شدن دست های خزان شده اش

در دست های تنهایی کسل آور است و تو را نیز بی رمق می کند

آه ، پس او چه می گفت ؟

شعر در مورد تنهایی از حافظ

من چه تنها و غریبم بی تو در دریای هستی

ساحلم شو غرق گشتم بی تو در شبهای مستی

شعر در مورد تنهایی کوتاه

هرکس به میزانی که تنهایی نیاز دارد

عظمت دارد و بی نیاز تر است

شعر در مورد تنهایی و غربت

رفتی و ندیدی که چه محشر کردم

با اشک تمام کوچه را تر کردم

وقتی که شکست بغض تنهایی من

وابستگی ام را به تو باور کردم

شعر در مورد تنهایی عاشقانه

من آن گلبرگ مغرورم نمی میرم ز بی آبی

ولی بی دوست میمیرم در این مرداب تنهایی

شعر در مورد تنهایی و سیگار

عشق من تو باش

نه برای اینکه در این دنیای بزرگ تنها نباشم

تو باش تا در دنیای بزرگ تنهایی ام تنهاترین باشی

شعر در مورد تنهایی و خدا

بلندترین شاخه ی درخت

یک واژه را خیلی خوب می فهمد و آن هم تنهاییست

شعر در مورد تنهایی و باران

کم نامه ی خاموش برایم بفرست

از حرف پرم گوش برایم بفرست

دارم خفه می شوم در این تنهایی

لطفا کمی آغوش برایم بفرست

شعر غمگین در مورد تنهایی

شب من پنجره ای بی فردا

روز من قصه ی تنهایی ما

مانده بر خاک و اسیر ساحل

ماهی ام ، ماهی دور از دریا

علت اسهال مزمن در بزرگسالان

علت اسهال مزمن در بزرگسالان

 علت اسهال مزمن در بزرگسالان ,درمان اسهال مزمن در بزرگسالان,درمان گیاهی اسهال مزمن در بزرگسالان,درمان خانگی اسهال مزمن در بزرگسالان,علل اسهال مزمن بزرگسالان,علل اسهال مزمن در بزرگسالان,درمان اسهال حاد در بزرگسالان,درمان اسهال مزمن بزرگسالان,دلایل اسهال مزمن در بزرگسالان

علت اسهال مزمن در بزرگسالان , علت اسهال در بزرگسالان , درمان اسهال مزمن در بزرگسالان

در این مطلب از سایت جسارت به علت اسهال مزمن در بزرگسالان می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

علت اسهال مزمن در بزرگسالان

اسهال به خودی خود یک بیماری نیست و بیشتر نشانه ای از مسائل دیگر محسوب می شود. با توجه به علت شکل گیری اسهال، تغییر در رژیم غذایی می تواند تاثیر فوق العاده ای بر جلوگیری و درمان اسهال داشته باشد. علت اصلی بروز بیماری التهاب روده ناشناخته است، اما می‌توان عوامل خطر و دلایل بروز آن را این طور توضیح داد که از زمان بیشتر شدن مهاجرت از روستاها به شهر و افزایش شهرنشینی و به دنبال آن بهبود سطح بهداشت عمومی و فردی، انجام منظم واکسیناسیون، تغییر رژیم غذایی افراد و مصرف بیشتر غذاهای پرچرب، پر پروتئین، کم فیبر، کاهش تحرک بدنی و شیوع چاقی در جمعیت در بروز بیماری موثرند. همچنین به دلیل بهبود امکانات زندگی استفاده از یخچال‌های خانگی به صورت گسترده رواج پیدا کرد. باکتری‌هایی که محیط مناسب حیاتشان حدود دمای 4 درجه سانتی گراد است رشد بیشتر و بهتری در یخچال‌ها دارند که ممکن است در بروز بیماری نقش داشته باشند. البته آب و هوا از جمله آلودگی و گردوخاک نیز در بروز عوامل  مساعدکننده این بیماری نقش دارند و از بحث ژنتیک نیز در این زمینه نباید غافل ماند.

علت اسهال در بزرگسالان

بیماری التهابی روده خود را با علائم اسهال (همراه یا بدون خون)، خونریزی از مقعد، درد شکمی، کاهش وزن و تب خود را نشان می‌دهد.در واقع اسهال مزمن و طولانی‌ مدت، خونریزی در مدفوع و گاهی تکرر مدفوع و دل پیچه از نشانه‌های بارز ابتلا به بیماری التهاب روده است. همچنین بیماری‌هایی همچون التهاب کبد و کبد چرب،‌ زردی و تنگی مجاری صفراوی نیز می‌تواند از  عوارض بیماری‌های التهاب روده باشد و در برخی افراد حتی قرمزی چشم و زخم‌های پوستی نیزمی‌تواند نشانه‌های ابتلا به این بیماری باشد. البته ارتباطی میان تغییر نوع و میزان باکتری‌های مفیدی که باید در روده هر فردی برای هضم غذا باشد در  بروز بیماری وجود دارد. افزایش برخی عادات بد اجتماعی نظیر استعمال دخانیات و مواد مخدر و  همچنین مصرف نوشیدنی‌های الکلی با بروز بیماری بی‌ارتباط نیستند. ناگفته نماند یکی از عوامل ایجاد بیماری می‌تواند  نوع زایمان مادر باردار باشد مثل سزارین که احتمال بروز بیماری را بیشتر می‌کند.  یکی از فاکتورهای حفاظتی در برابر بیماری، تغذیه نوزاد با شیر مادر به مدت دو سال کامل است. اختلال در سیستم عملکرد ایمنی بدن نیز می‌تواند سبب بروز التهاب روده شود . در واقع بیماری‌های التهابی روده، گروهی از بیماری‌های خودایمنی هستند که شامل دو  بیماری کرون ( کرون روده باریک یا کرون روده بزرگ یا هردو) و کولیت اولسروز (التهاب و زخم در روده بزرگ) می‌شوند.

علت اسهال مزمن در بزرگسالان , علت اسهال در بزرگسالان , درمان اسهال مزمن در بزرگسالان

مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری (OCP) ، داروهای مسکن بخصوص از دسته داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) و کمبود سطح ویتامین Dکه در کشور بسیار شایع است، می‌تواند در ایجاد بیماری نقش داشته باشد. مصرف بی‌دلیل و بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ها نیز در دو سال اول تولد هر فردی می‌تواند باکتری‌های دستگاه گوارش  را برای همیشه دچار تغییرات دائمی کند که در ایجاد بیماری می‌تواند موثر باشد.

درمان اسهال مزمن در بزرگسالان

تعدادی از بیماری ها و شرایط می تواند باعث اسهال شود، از جمله:

– ویروس ها

ویروس هایی که می توانند باعث اسهال شوند، شامل ویروس Norwalk، ویروس سیتومگالو و

ویروس هپاتیت می باشد. روتاویروس علت شایع اسهال حاد کودکی است.

–  باکتری ها و انگل ها

غذا یا آب آلوده می تواند باکتری ها و انگل ها را به بدن شما انتقال دهد. انگلهایی مانند جیاردیا لامبلیا و کریپتوسپوریدیم

میتواند باعث اسهال شود. علل متداول باکتریایی اسهال عبارتند از کمپیلوباکتر، سالمونلا، شیگلا و اشریشیا کولی.

هنگام سفر در کشورهای در حال توسعه، اسهال ناشی از باکتری ها و انگل ها اغلب اسهال مسافرتی ایجاد میکند.

آلودگی Clostridium difficile می تواند به خصوص پس از یک دوره آنتی بیوتیک رخ دهد.

–  داروها

 بسیاری از داروها، مانند آنتی بیوتیک ها، می توانند باعث اسهال شوند. آنتی بیوتیک ها هر دو باکتری خوب و بد را از بین می برند،

که می تواند تعادل طبیعی باکتری ها در روده را از بین ببرد. داروهای دیگر که باعث اسهال می شوند، داروهای سرطانی و آنتی اسیدها با منیزیم است.

 – عدم تحمل لاکتوز

لاکتوز قند موجود در شیر و سایر محصولات لبنی است. افرادی که دچار مشکل هضم لاکتوز هستند پس از مصرف محصولات لبنی

اسهال می شوند. بدن شما آنزیمی را تولید می کند که به هضم لاکتوز کمک می کند، اما برای اکثر مردم سطح آنزیم

پس از دوران کودکی سریعا کاهش می یابد. این باعث افزایش خطر ابتلا به عدم تحمل لاکتوز می شود.

–  فروکتوز

فروکتوز، قندی که به طور طبیعی در میوه ها و عسل یافت می شود، می باشد و بعنوان یک شیرین کننده به بعضی از

نوشیدنی ها اضافه می شود و می تواند باعث اسهال در افرادی که در معرض خطر هضم هستند، شود.

–  شیرین کننده های مصنوعی

سوربیتول و مانیتول، شیرین کننده های مصنوعی موجود در آدامس و سایر محصولات بدون قند هستند که می توانند در بعضی افراد سالم باعث اسهال شوند.

علت اسهال مزمن در بزرگسالان , علت اسهال در بزرگسالان , درمان اسهال مزمن در بزرگسالان

اسهال می تواند باعث کمبود آب بدن شود و در صورت عدم درمان، می تواند خطرناک باشد. کم آبی بدن در کودکان، افراد مسن و کسانی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند، خطرناک است.اگر علائم کم آبی بدن دارید، به پزشک مراجعه کنید.

علت اسهال مزمن در بزرگسالان

اسهال مزمن ممکن است به علت بیماری سل روده ای باشند که علایم آن عبارتند از :  درد شکم ، لاغری ، تب و اسهال که با آزمایش مربوط وجود آن تایید می گردد. گاهی نیز میکروب سل در پرده صفاق متمرکز گردیده که با شکم درد و اسهال خودنمایی می کند و این بیماری روده ها  را به هم میچسباند و در نتیجه آن ناحیه از شکم در زیر دست حالت خمیری به خود میگیرد . اما اینگونه اسهال ها ندرتا مشاهده می گردد . همه انواع  اسهال مزمن را نمی توان میکروبی دانست . چون بسیاری از انواع اسهال مزمن هستند که علل و اسباب دیگری دارند . مثلا گاهی در اثر عوامل فیزیولوزیکی مانند کم شدن آنزیم های گوارشی ،  اسهال مزمن به شخص دست می دهد که مداوای آن قطع دارو و تقویت بنیه بیمار می باشد . گاهی هم اسهال مزمن در اثر وجود انگل در دستگاه گوارش است که این نیز پس از تایید با دفع انگل از بدن مداوا خواهد شد ، اگر اسهال مزمن در اثر تجمع میکروب سال در دستگاه گوارش باشد لازم است زیر نظر پزشک متخصص نسبت به مداوای آن اقدام گردد . گاهی که اسهال شدید هم می باشد اطباء سنتی جهت قطع اسهال مزمن از حب هایی استفاده می کرده اند که در ترکیب آنها مقداری تریاک بکار رفته است مانند حب نشاط و حب زعفرانی و غیره که همراه داروهای اصلی تجویز می شده اند .

علت اسهال مزمن در بزرگسالان , علت اسهال در بزرگسالان , درمان اسهال مزمن در بزرگسالان

پروبیوتیک ها باکتری هایی سودمند هستند که می توانند سلامت گوارش شما را بهبود ببخشند. برخی مطالعات نشان داده اند که آنها می توانند برخی انواع مشخص از اسهال حاد را درمان کنند اما اثرگذاری آنها بر اسهال مزمن چندان روشن نیست. اگر در پی مصرف یک پروبیوتیک هستید باید حداقل به مدت 4 هفته برای ارزیابی تاثیر آن صبر کنید.

علت اسهال مزمن در بزرگسالان

اگر گلو درد گرفتیم چکار کنیم

اگر گلو درد گرفتیم چکار کنیم

 

درمان گلودرد

 

اگر چند روزی است گلویتان درد می‌کند و هنوز راه چاره‌ای برای آن پیدا نکرده‌اید می‌توانید از روش‌های درمان خانگی ما استفاده کنید. این روش‌ها از نظر متخصصین بهداشت و درمان هم تایید شده است.

 

1-مصرف مایعات را 2 برابر معمول کنید. مایعات باعث رقیق‌شدن خلط وتسریع خروج آن می‌شود.

 

2-آب نمک ولرم غرغره کنید. نصف قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب ولرم حل، آن را غرغره کرده وسپس آب دهانتان را تف کنید. این کار هم باعث تسکین گلودرد و هم خروج آسان تر ترشحات می‌شود.

 

3-از عسل ولیمو استفاده کنید. یک قاشق عسل و آب یک عدد لیموترش را در یک لیوان آب داغ حل کنید و بگذارید در دمای اتاق سرد شود و سپس آن‌را جرعه جرعه بنوشید . عسل درد گلو را تسکین داده و لیمو به کاهش خلط کمک می‌کند.

 

4-آب‌نبات بمکید. این کاربه خودی خود آرام بخش نیست اما با تحریک بزاق موجب شست و شو وتمیز‌شدن حلق می‌شود.

 

5-هوای منزل را مرطوب نگه‌ دارید. این کار از خشک‌شدن غشای مخاط راه تنفسی جلوگیری کرده و سوزش آن را کم می‌کند تا بتوانید راحت‌تر بخوابید. آب دستگاه بخور را هرروز عوض کنید و حداقل هر 3روز یک بار آن را بشویید تا از تجمع قارچ‌ها و باکتری‌های مضر در آن جلوگیری شود.

 

گلودرد

6-سیگار نکشید. دود سیگار گلو را تحریک می‌کند. حداقل وقتی شما یا کودکتان بیمار است، سیگار نکشید و از تمام گازهایی که بر اثر پاک کننده‌های خانگی (مثل سفیدکننده یا جرم‌گیر) یا بوی رنگ متصاعد می‌شود، دوری کنید.

 

7-اگر گلودرد موجب تغییر صدای شما شده، به این معنی است که تارهای صوتی شما بر اثر التهاب آسیب دیده‌اند؛ بنابراین صحبت‌کردن برای شما خوب نیست و ممکن است باعث لارنژیت و قطع صدای شما شود.

 

8-اگر بیمار هستید، مرخصی گرفته و یکی دو روز در منزل استراحت کنید. خستگی در زمان بیماری نه تنها موجب تشدید بیماری خواهد شد بلکه رفتن شما به محل کار ممکن است موجب بیمار‌شدن همکاران شما هم بشود.

 

9-آسان‌ترین و بهترین راه پیشگیری از بیماری، شستن مرتب و دقیق دست‌ها با آب وصابون است؛ به طوری که مالیدن دست‌ها به همدیگر حداقل 15 ثانیه ( به اندازه خواندن شعر یه توپ دارم قلقلیه) طول بکشد. اگر آب و صابون در دسترس نبود، می‌توانید از ژل‌های ضدعفونی کننده و میکرب‌کش استفاده کنید.

 

10-هنگام سرفه و عطسه جلوی دهان و بینی خود، دستمال بگیرید و سپس آن را در سطل آشغال بیندازید. درضمن یادتان نرود که از لیوان و حوله دیگران استفاده نکرده و از تماس دهان خود با گوشی‌های تلفن و شیر آب سردکن‌ها خودداری کنید


همه چیز در مورد سوء هاضمه

همه چیز در مورد سوء هاضمه

سوءهاضمه

 

اگر شما اخیراً یک یا دو بار دچار سوء هاضمه خفیف شده‏اید، بهتر است سعی نمایید که تغییراتی در زندگی خود بدهید و نسبت به معده خود مهربان‏تر باشید:

1. رعایت کامل بهداشت فردی به ویژه بهداشت دهان و دندان

2. از مصرف غذاهایی که به تجربه دریافته‏اید با بدن شما سازگار نیست، اجتناب کنید.

3. هیچگاه معده خود را پر از غذا نکنید، بلکه به دفعات بیشتر اما هر بار با حجمی اندک غذا بخورید.

4. همیشه به حالت نشسته و به طور آهسته غذا خورده و غذا را خوب بجوید.

5. از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید. از غذاهای سرخ کردنی، پنیر، چیپس و گوشت قرمز کمتر استفاده نمایید و بیشتر از میوه‏ها، مرغ یا ماهی کباب شده و سیب زمینی آب پز استفاده نمایید.

6. مقدار فیبر را در رژیم غذایی خود افزایش دهید. فیبر در میوه‏ها، سبزیجات و نان سبوس‏دار به میزان زیادی وجود دارد.

7. از مصرف ادویه‏های تند، نمک به میزان زیاد و سرکه خودداری نمایید. بعضی از غذاهای سالادی ( مثل پیاز و گوجه فرنگی) اغلب ممکن است باعث بدتر شدن سوزش سرمعده شوند.

8. از مصرف کافئین که در قهوه، چای و نوشابه های گازدار وجود دارد کمتر استفاده نمایید.

9. از خوردن مقادیر زیاد غذا، درست قبل از رفتن به بستر خودداری نمایید.

10. سعی کنید وزن خود را کم نمایید و به میزان حرکات و تمرینات ورزشی خود اضافه نمایید.

11. از مصرف هرگونه مشروبات الکلی و استعمال دخانیات خودداری کنید.

12. بهتر است برای مصرف سه وعده غذای اصلی صبحانه، ناهار و شام ساعت معینی در نظر گرفته شود و در فاصله بین دو غذا از خوراکی‏هایی استفاده شود که موجب سلب اشتها نگردد.

13. در نوع غذاهای مصرفی خود تنوع ایجاد کنید، این عمل باعث افزایش اشتها و هضم آسان و سریع غذا می‏گردد.

14. بهتر است بعد از صرف غذا حداقل تا نیم ساعت از انجام هرگونه تمرینات ورزشی و کارهای فکری خودداری نمایید.

15. اضطراب و عصبانیت بر روی کارکرد عضلات معده اثر می‏گذارد، بنابراین با آرامش غذا بخورید.

16. مصرف دارو تنها در صورت تجویز پزشک مجاز می‏باشد. از استفاده خودسرانه دارو در مواقع ناراحتی‏های گوارشی باید خودداری نمود.


از یبوست چه می دانید

از یبوست چه می دانید

بیشتر مردم دست کم یک بار در زندگی خود یبوست را تجربه کرده اند. یبوست معمولاً مسئله مهمی نیست، اما برای این که از بسیاری از دردسرهای آن رهایی یابیم، بهتر است به جای خندیدن، درباره آن بیشتر بدانیم. یبوست یک بیماری به شمار نمی آید، بلکه نشانه ی بیماری ها و مشکلات دیگری است. اگر در رژیم غذایی روزانه، فیبرهای غذایی کمی موجود باشد به راحتی دچار یبوست می شویم. افراد مسن تر نسبت به جوانان یبوست را بیشتر تجربه می کنند. یبوست به معنی توقف بیش از حد مواد دفعی در روده است.


زمان عمل دفع در افراد مختلف بسیار متفاوت است. برای بعضی افراد 2 بار در روز طبیعی و برای بعضی دیگر 2 بار در هفته طبیعی است. اما معمولاً هر 12 ساعت و گاهی هر 72 ساعت یک بار انجام می شود.

 

درمان یبوست


یبوست علت های متفاوتی دارد، اما برای آن که به آن گرفتار نشوید، چند راه بسیار آسان وجود دارد:

 


سبزی و میوه بخورید


فیبرها حرکات روده را تسهیل می کنند و یبوست را از بین می برند. سبزی ها و میوه های تازه، کاهو، کلم ، حبوبات، نخود، هویج، سویا، نان سبوس دار ، برنج، انجیر، آلو و زردآلو دارای فیبر زیادی هستند.

 


یبوست


وقتی از این غذاها استفاده می کنیم، مجبوریم مدت زمان بیشتری آن ها را در دهان بجویم. همچنین وقتی وارد معده می شوند، معده را پر می کنند و معده حالت کشیدگی پیدا می کند و احساس سیری می کنیم. همچنین این غذاها تخلیه مواد از روده را آسان تر می کنند.

مصرف زیاد غذاهای بسیار چرب، فرآورده های لبنی و تخم مرغ در ایجاد یبوست موثرند.

 


تنها زندگی نکنید


انسان هایی که به تنهایی زندگی می کنند، بیشتر دچار یبوست می شوند. زندگی در کنار اعضای خانواده و جمع شدن کنار سفره، میل و شوق غذا خوردن را در انسان افزایش می دهد. اما معمولاً افرادی که به تنهایی زندگی می کنند، علاقه خود را به آشپزی و غذاخوردن از دست می دهند و احساس بی اشتهایی می کنند. این افراد به استفاده از غذاهای آماده و کنسرو شده روی می آورند که این محصولات غذایی فیبرهای کمی دارند. همچنین مادربزرگ ها و پدربزرگ هایی که دندان هایشان را از دست داده اند و دندان مصنوعی آن ها در جویدن غذاها کارآیی لازم را ندارند، معمولاً از غذاهای نرم که فاقد فیبر هستند، استفاده می کنند که موجب یبوست می شود.

 

 

آب بنوشید


اگر در طول روز، به میزان لازم آب یا سایر مایعات را ننوشید، ممکن است دچار یبوست شوید. این مشکل در افرادی دیده می شود که وعده های غذایی روزانه خود را در زمان های مشخصی در طول روز میل نمی کنند. آب و سایر مایعات به حرکت مواد غذایی در روده کمک می کنند و از انبار شدن مواد در روده پیشگیری می کنند.

صبح که از خواب بیدار می شوید، یک لیوان آب ولرم بنوشید و در طول روز هم 6 تا 7 لیوان آب و سایر مایعات میل کنید.

 

 

به داروهای ضد یبوست عادت نکنید


مصرف داروهای ضد یبوست برای مدت کوتاهی مناسب است، اما خود را به مصرف آن ها عادت ندهید، چون روده شما به این مواد عادت می کند و به اصطلاح تنبل می شود و فعالیت های طبیعی خود را که موجب حرکت و دفع مواد می شود، فراموش خواهد کرد.

 


ورزش کنید


زندگی ماشینی امروزی علت دیگر یبوست است. اگر شغل شما به گونه ای است که مجبورید ساعت ها پشت میز بنشینید، ممکن است دچار یبوست شوید. برای رهایی از این مشکل، باید در بین ساعات کاری خود کمی قدم بزنید و یا ورزش های سبکی انجام دهید.

بیمارانی که به علت تصادف یا جراحی یا بیماری مجبورند روزها بدون تحرک در بستر دراز بکشند، یبوست را تجربه می کنند، گرچه پزشک برای این افراد داروی ضد یبوست تجویز کند، ولی به هر حال مقدار کمی تحرک، می تواند بسیار مفید باشد.

 

یبوست


در بیرون از منزل خود هم به دستشویی بروید


بعضی افراد به دلایل بهداشتی یا اجتماعی در محل کار خود و یا منزل اقوام و آشنایان از رفتن به دستشویی اجتناب می کنند. این کار درست نمی باشد. اگر این زمان تأخیر در دفع، طولانی شود، موجب یبوست می شود.

 


آلو بخورید


شب، قبل از خواب، تعدادی آلوی خشک را در آب خیس کنید و صبح پس از بیدار شدن از خواب، نوش جان کنید. آلو اثرات سحرآمیزی در از بین بردن یبوست دارد.

 


یک داروی گیاهی: پسیلیوم



پسیلیوم یک داروی گیاهی است که به شکل پودر در داروخانه ها وجود دارد.

یک قاشق غذاخوری از این دانه های ریز را در یک لیوان آب مخلوط کنید و اجازه دهید چند دقیقه بماند، سپس آن را میل کنید.
یک داروی جدید برای درمان یبوست

اخیرا سازمان غذا و داروی آمریکا، استفاده از داروی جدیدی را برای درمان یبوست مزمن در بزرگسالانی که علت خاصی برای این عارضه در آن ها پیدا نمی شود، مورد تایید قرار داده است. این دارو به نام "لوبی پروستون" با نام تجارتی Amitizia اولین دارو از گروه جدیدی از داروهاست که به آن ها ترکیبات اسید چرب کارکردی می گویند و برای درمان یبوست، سندروم روده تحریک پذیر، با علامت غالب یبوست و فلج موقتی روده پس از عمل جراحی ساخته شده اند.

یبوست مزمن یکی از شایع ترین بیماری های گوارشی است و زنان بیشتر از مردان به آن گرفتار می شوند. تجویز این دارو، تنها برای افرادی صورت می گیرد که سایر شیوه های معالجه یبوست مانند افزایش مصرف مایعات و فیبرهای غذایی و ورزش منظم در آن ها موثر نبوده است.


چگونه قد بلند شویم

چگونه قد بلند شویم
1- ورزش ها مناسب: این ورزشها بخصوص در دوران بلوغ بسیار موثر بوده و نتایج خوبی میدهند.


افزایش قد


2- تغذیه مناسب


3- تزریق هورمون رشد


4- جراحی

 


شانس افزایش قد:


شانس بسیار بالا: دختران تا زیر 12 سال و پسران زیر 14 سال


شانس متوسط: دختران زیر 18 سال و پسران زیر 20 سال


شانس کم: دختران بالای 20 و پسران بالای 23 سال


شانس بسیارکم: دختران بالای 25 و پسران بالای 28 سال


بهترین راه برای تعیین شانس افزایش قد مراجعه به یک متخصص ارتوپدی و متخصص غدد درون ریز است.


بهترین روشهای افزایش قد حتی برای افراد با شانس بسیار بالا نیاز به زمان دارد. این راه را یک شبه نمیتوان طی کرد.


از ورزش غافل نشوید. ورزش علاوه بر اینکه هزینه زیادی ندارد، اگر هم به افزایش وزنتان کمک نکرد به سلامتی شما کمک زیادی میکند.و نهایتا اینکه منطقی باشید.


قد انسان، ارتفاع یک انسان است. قد بسیار متغیر است، اما عموما در یک محدوده خاص قرار دارد ( منحنی بل ). بیشتر بزرگسالان، تا پیش از بیست سالگی به حداکثر قد خود می رسند. اما بلند قد شدن به عوامل متعددی بستگی دارد. سایز بدن افراد نتیجه ای از تداخل عوامل داخلی و محیطی در طول دوران رشد است. عوامل داخلی تعیین کننده قد ، فاکتورهای ژنتیکی است که فرد از والدینش دریافت می کند و قابل تغییر نیست ، عوامل محیطی تاثیر گذار نیز عبارتند از : تغذیه ، آب و هوا ، اقلیم و بیماریها و .... مثلاً شواهد موجود نشان می دهد نزدیکی یا دوری به خط استوا در اندازه بدن افراد موثر است .

 

راههای افزایش قد

 

اگر چه نمی توان عوامل محیطی و ژنتیکی را به راحتی جدا کرد ولی با بررسی ملل مختلف ، نژادها و سرزمینهای گوناگون این نتیجه به دست می آید که عوامل محیطی بسیار مهم اند . ضمنا افراد نیز می توانند رژیم غذایی مناسبی را انتخاب کنند تارشدی آرام و طولانی تر داشته باشند. از لحاظ فیزیولوژیک، یک مادر بلند قد ، نوزادی با وزن گیری بهتر خواهد داشت زیرا فضای لگن مادر بیشتر است و جنین رشد بهتری در رحم دارد . در میان مواد مغذی مورد نیاز برای رشد قدی ، مصرف به اندازه پروتئین ها و املاح از اهمیت ویژه ای برخوردار است .بیشتر رشد قدی با افزایش طول استخوانهای دراز بدن صورت می گیرد بدین ترتیب که در سنین کودکی در انتهای استخوانهای دراز بدن مثل استخوان ران و ساق پا ، منطقه ای بنام اپی فیز موجود است که هنوز استخوانی نشده و از جنس غضروف است. این بخش مولد با تکثیر سلولی موجب افزایش قد استخوانها می شود و در انتهای سنین بلوغ ، این بخش استخوانی شده و در این مرحله رشد قدی فرد متوقف می شود ، لذا قد فرد بلندتر نخواهد شد.

 


در بدن ، هورمونی به نام هورمون رشد موجود است که در سنین کودکی و نوجوانی تکثیر سلولی ، در این مناطق غضروفی را تحریک و موجب افزایش استخوان سازی می شود. استخوان سازی تا پایان سنین بلوغ ، ادامه دارد یعنی تا اوایل 20 سالگی هنوز امکان افزایش قد وجود دارد.یکی از عوامل تاثیرگذار بر رشد قدی تغذیه است . ژاپنی ها توانسته اند با تغذیه سالم ، متوسط قد جوانانشان را افزایش دهند. در میان مواد مغذی مصرف به اندازه ی پروتئین ها و املاح بسیار اهمیت دارد. یک نوجوان باید پروتئین مورد نیازش را هر روز و به خصوص چند مرحله در طول روز دریافت کند. بهتر است پروتئین مصرفی از منابع پروتئین حیوانی باشد مثل گوشت گوسفند و گاو ، مرغ و ماهی ، تخم مرغ و شیر. در میان املاحی که برای رشد قدی لازم اند کلسیم، فسفر ، منیزیم ، روی و فلوئور از اهمیت ویژه برخوردار هستند. منابع کلسیم: لبنیات مثل شیر ، ماست ، پنیر خامه و بستنی است . فسفر و منیزیم در گوشت و دیگر منابع پروتئین و حبوبات فراوان است. فلوئور نیز در آب موجود است و آب مصرفی بایستی محتوی ppm 1 فلوئور باشد.


علت ایجاد سرفه مزمن چیست


سرفه های مزمن

آیاشماهم دچارسرفه های مزمن وطولانی مدت می شویدوعلت این امررانمیدانید؟

 

ویتامین ب 12 از عوامل سازنده گلبول‌های قرمز و مولکول وراثتی دی ان آ است و در کار سیستم عصبی نقش بسیار مهمی دارد. گیاه‌خواران و افرادی که از رژیم‌های غذایی کم گوشت و لبنیات استفاده می‌کنند، همچنین افراد مسن‌تر در معرض خطرات ناشی از کمبود این ویتامین هستند.


محققان در یک پژوهش جدید دریافته‌اند که کمبود ویتامین ب 12 عامل معمول بروز سرفه‌های مزمن است.

 

به گزارش ایسنا، پژوهش جدید که از سوی محققان دانشگاه تورین و بیمارستان مائوریزیانو در ایتالیا انجام گرفت، نشان داد که ارتباط مهمی بین کمبود ویتامین ب 12 و سرفه‌های مزمن بی‌دلیل وجود دارد.

 

این پژوهش که در کنگره جهانی آلرژی در سازمان جهانی آلرژی ارائه شده تاثیر این یافته جدید را در دنیای آلرژی‌ها و ایمونولوژی مورد بحث و تبادل نظر قرار داد. در این تحقیق 302 بیمار مبتلا به سرفه مزمن مورد آزمایش قرار گرفتند. محققان در این مطالعه به وجود رابطه احتمالی بین نوروپاتی حسی و کمبود ویتامین ب 12 پی بردند.

 

سرفه های مزمن

 

کمبود ویتامین ب 12، مشکلی است که بیشتر در افراد مسن بروز می‌کند. کمبود این ویتامین عوارضی مانند کم خونی، کاهش حافظه و آسیب سلول‌های عصبی را در پی دارد. کمبود ویتامین ب 12 شایع‌تر از آن است که تاکنون تصور می‌شد. محققان دریافته‌اند که در 17 درصد افراد، سطح ویتامین ب 12 در خون پایین است.

 

ویتامین ب 12 از ویتامین‌های مهم است که در ماهی، گوشت و لبنیات یافت می‌شود و در حفظ سلامت اهمیت بالایی دارد. این ویتامین که به «کوبالامین» نیز معروف است، از ویتامین‌های محلول در آب به حساب می‌آید.

 

ویتامین ب 12 از عوامل سازنده گلبول‌های قرمز و مولکول وراثتی دی ان آ است و در کار سیستم عصبی نقش بسیار مهمی دارد. گیاه‌خواران و افرادی که از رژیم‌های غذایی کم گوشت و لبنیات استفاده می‌کنند، همچنین افراد مسن‌تر در معرض خطرات ناشی از کمبود این ویتامین هستند.

 

این افراد یا از منابع گوشتی و لبنیاتی این ویتامین را دریافت نمی‌کنند و یا بدن آن‌ها در جذب این ویتامین با مشکل روبرو است.

 

کمبود ویتامین ب 12 ممکن است توسط نوعی بیماری عفونی بوجود بیایید. این بیماری سلول‌هایی از سیستم گوارش که وظیفه دریافت ویتامین ب 12 را دارند، از بین می‌برند. یکی دیگر از عوامل مشکل در جذب ویتامین ب 12 استفاده از دارو‌های درمان رفلاکس یا ضد اسید‌های معده است.

 

سرفه های مزمن

عمل‌های جراحی که روی بخش‌هایی از روده انجام می‌شوند نیز می‌توانند سیستم گوارش را از جذب این ویتامین بازدارند. اگر میزان کمبود ویتامین ب 12 ناچیز باشد، ممکن است عوارض زیادی را به دنبال نداشته باشد و یا این عوارض کوتاه مدت و خفیف باشند. ولی کمبود زیاد این ویتامین باعث ایجاد کم‌خونی، افسردگی، اختلالات ذهنی و مشکلات سیستم عصبی می‌شود.

 

با توجه به شرایط بدن افراد، کمبود ویتامین ب 12 می‌تواند باعث بالا رفتن بیش از حد «هموسیستین» در بدن شود. بالا بودن مقدار این آمینو اسید در خون، افراد را مستعد بیماری‌های عروقی و انسداد رگ‌ها می‌کند.

 

محققان توصیه می‌کنند که اگر با کمبود ویتامین ب 12 مواجه هستید به پزشک مراجعه کرده و از مصرف مکمل‌های غذایی خودداری کنید؛ چرا که این مکمل‌ها نمی‌توانند میزان کمبود ب 12 را جبران کنند.