سایت بزرگ آموزشی سیزده بدر

اس ام اس ها و جوک های سیزده بدری

سایت بزرگ آموزشی سیزده بدر

اس ام اس ها و جوک های سیزده بدری

تغییر رنگ لثه به چه دلیل است

تغییر رنگ لثه به چه دلیل است


لثه

 

بسیاری از بیماران بر این باورند که رنگ لثه‌ها در حالت طبیعی و فاقد بیماری صرفاً باید صورتی باشد.آیا این موضوع صحت دارد؟
هر چند این عقیده تا حد زیادی درست است و قرمزی بیش از حد لثه‌ها حدوداً در ناحیه لب آن می‌تواند نشانه التهاب لثه و بیماری آن باشد باید توجه داشت که همه تغییر رنگ‌های لثه الزاماً نشانه بیماری نیست و در پاره‌ای موارد تنوعاتی از حالت طبیعی را نشان می‌دهد که در این حالت لثه در سلامت کامل بوده و تغییر رنگ آن کاملاً طبیعی است.


یکی از این موارد که شیوع نسبتاً بالایی نیز دارد، تغییر رنگ قهوه‌ای تا سیاه لثه‌ها است که عموماً به صورت متقارن و دو طرفه تمامی سطح لثه فک بالا و پایین را دچار تغییر رنگ می‌کند.
باید به این نکته توجه داشت که همان‌طور که اشاره شد، این تغییر رنگ اصولاً یکنواخت، متقارن، منتشر و با حدود مشخص است و اغلب بیماران اظهار می‌کنند که آن را از دوران کودکی در دهان خود مشاهده کرده‌اند. هر چند عواملی مانند کشیدن سیگار می‌تواند این تغییر رنگ را تشدید کند زمان حضور آن در دهان طولانی است و بنابراین اگر تغییر رنگی به تازگی در دهان ایجاد شده باشد برای بررسی آن باید حتماً به دندانپزشک و یا متخصص بیماری‌های دهان مراجعه کرد.


تغییر رنگ لثه‌ها به رنگ قهوه‌ای تا سیاه در حالت طبیعی خود چنان که اشاره رفت می‌تواند بسیار شایع باشد و شیوع آن خصوصاً در افراد با رنگ پوست تیره (سیاه پوستان) و آسیایی‌ها بالاتر است. علت ایجاد این پدیده را می‌توان به افزایش رنگدانه‌ای به نام ملانین نسبت داد که دریافت‌های لثه ‌افزایش می‌یابد.

 

لثه


به دلیل رنگ سیاه این رنگدانه می‌توان انتظار داشت که رنگ لثه نیز به رنگ قهوه‌ای تا سیاه تغییر یابد. تغییر رنگ طبیعی لثه‌ها عموماً متقارن و بدون علامت است و حدود مشخصی دارد. رنگ آن نیز از قهوه‌ای روشن تا قهوه‌ای تیره تا سیاه متفاوت می‌باشد. این نوع تغییر رنگ ممکن است از نواحی دیگری از دهان نیز دیده شود که از آن جمله می‌توان به کام، لب‌ها و زبان اشاره کرد.


تغییر رنگ قرمز و یا قرمز مایل به آبی لثه‌ها از طرف دیگر می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های لثه و بافت‌های اطراف دندان باشد که در صورتی که به سرعت از سوی دندانپزشک مورد درمان قرار گیرد می‌تواند از از دست رفتن دندان‌ها و لقی زودرس آنها جلوگیری کند. در نهایت، توجه به نکات زیر در مورد تغییر رنگ لثه‌ها بسیار حایز اهمیت است:


1- اصولاً در صورت مشاهده هر تغییر رنگی در دهان برای ارزیابی به دندانپزشک و یا متخصص بیماری‌های دهان مراجعه کنید.

2- برخی از تغییر رنگ‌های دهان به ندرت می‌تواند نشانه‌ بیماری‌های خطرناکی باشد. بنابراین در صورتی که متوجه تغییر رنگی در دهان خود شدید که قبلاً وجود نداشته و به تازگی ایجاد شده است حتماً به متخصص بیماری‌های دهان مراجعه کنید.

3- هرچند اغلب تغییر رنگ‌های دهان طبیعی هستند برای اطمینان از این موضوع با دندانپزشک خود مشورت کنید.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.