خواص جوانه ماش و لاغری و دیابت و یبوست

در این مطلب از سایت جسارت به خواص جوانه ماش و لاغری و دیابت و یبوست می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.اصولا جوانه ها خواص بسیار زیاد و مفیدی دارند که برای سلامتی مصرف آنها ضروری می باشد.در این مطلب از سایت جسارت به بررسی خواص جوانه ماش در لاغری می پردازیم

جوانه ماش و لاغری,جوانه ماش برای لاغری,جوانه ماش لاغری,جوانه ماش در لاغری,خواص جوانه ماش برای لاغری,تاثیر جوانه ماش در لاغری,خواص جوانه ماش در لاغری,خواص جوانه ماش و لاغری,خاصیت جوانه ماش و لاغری,فواید جوانه ماش و لاغری,تاثیر جوانه ماش و لاغری

جوانه ماش و لاغری , خواص جوانه ماش در لاغری , جوانه ماش در لاغری , خاصیت جوانه ماش برای لاغری

در مورد تاریخچه جوانه ماش باید بگوییم که هزاران سال است که گیاه ماش مورد استفاده قرار گرفته و اصلیت این گیاه مربوط به کشور هندوستان بوده و در سراسر نواحی آسیایی کشت می‌شده است و چینی‌های باستان از این گیاه برای رفع گرما و سم‌زدایی بدن استفاده می‌کردند.امروزه نیز به خاطر ارزش غذایی بالای این گیاه، در موارد آشپزی و نیز سلامتی، استفاده‌های فراوانی می‌شود.

جوانه ماش و لاغری

ماش و جوانه آن ، یکی از مواد غذایی است که در گروه حبوبات جای می گیرد. همان طور که می دانید، در برنامه غذایی روزانه، حبوبات مهم ترین منبع تامین پروتئین گیاهی هستند و ماش نیز ارزش تغذیه ای بسیار بالایی دارد و در اکثر جوامع منبع عمده تامین پروتئین به ویژه برای گیاه خواران است.

جوانه ماش برای لاغری

در طی یک تحقیق علمی مشخص شد که جوانه‌ غلات و حبوبات خوراکی‌های ارزشمندی هستند که در واقع دوره‌ی کوتاهی از چرخه‌ی زندگی آنها را تشکیل می‌دهند و درست بعد از این مرحله حبوبات و غلات تبدیل به یک گیاه جوان می‌شوند. این جوانه حد فاصل زندگی یک دانه‌ی سخت و یک گیاه جوان است و ارزش غذایی ویژه‌ای دارد. در این مرحله، لایه‌ی بیرونی پوست باز می‌شود و ساقه‌ی جوان از میان آن سر برمی‌آورد. طی این روند مقداری از پروتئین نشاسته‌ای دانه توسط ساقه‌ی جوان صرف سوخت‌وساز و رشد می‌شود و این تغییرات در واقع وجه تمایز بین ارزش غذایی جوانه و مواد مغذی غلات و حبوبات سبزنشده است.

جوانه ماش لاغری

به تازگی ثابت شده است که خواص حبوبات پس از جوانه‌زدن به بیشترین مقدار ممکن می‌رسد. جوانه‌ی حبوبات سرشار از آنزیم‌ها، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. هنگامی که از جوانه‌ی حبوبات صحبت می‌کنیم، اغلب جوانه‌ی ماش را درنظر می‌آید، که بیش از دیگر جوانه‌ها استفاده می‌شود. اما از تمام حبوبات و دانه‌های دیگر را می‌توان جوانه تهیه کرد، مثلاً می‌توان از دانه‌ی آلفاآلفا (یونجه)، دانه‌ی آفتابگردان، انواع لوبیا، و نخود استفاده کرد. در فرآیند جوانه‌زدن مواد درون دانه‌ها تغییر می‌کند: نشاسته تبدیل به گلوکز و فروکتوز می‌شود، پروتئین با کمک آنزیم‌های درون دانه، هضم می‌شود و تبدیل به آمینو اسید و پروتئین‌های قابل هضم برای ما در می‌آید، و آب، ویتامین‌ها و مواد معدنی درون دانه افزایش می‌یابد. جوانه‌ی حبوبات قرن‌هاست که به دلیل فواید غذایی و خواص دارویی مورد استفاده قرارمی‌گیرد. جوانه‌ها را می‌توان به صورت خام خورد یا آب آنها را گرفت و یا کمی پخت و سپس میل کرد.

طرز تهیه جوانه ماش برای لاغری

ماش‌ها را ابتدا خوب بشویید،سپس آن‌ها را درون آب خیس کرده و به مدت 12 ساعت در جای تاریک و خنک قرار دهید.سپس آن‌ها را مجددا بشویید و به مدت 12 ساعت دیگر در جای تاریک و خنک قرار دهید.جوانه‌های ماش پس از 12 ساعت دوم آماده می‌شوند.دانه‌های ماش معمولا طی 24 ساعت جوانه می‌زنند و اگر می‌خواهید حداکثر استفاده را از آن‌ها ببرید بهتر است آن‌ها را به صورت خام مصرف کنید.

جوانه ماش در لاغری

یک خاصیت جوانه ماش اینست که با چاقی می‌جنگد. جوانه‌ی ماش یک ماده‌ی غذایی کم کالری و سرشار از فیبر و پروتئین است. اگر هدف شما کاهش وزن است، جوانه‌ ماش می‌تواند یکی از مواد خوراکی مؤثر در رژیم غذایی روزانه‌ی شما برای مقابله با چاقی باشد. ماش کمک می‌کند معده‌تان زودتر پر شود و هوس‌ نکنید خود را با کربوهیدرات‌ ها یا شیرینی سیر کنید.در مطالعه‌ای که در یک مجله‌ی تغذیه منتشر شده است، محققان به این نتیجه رسیدند که یک وعده غذایی حاوی ماش با فیبر بالا در مقایسه با یک وعده غذایی بدون آن، میزان ترشح هورمون سیری را افزایش می‌دهد. برای یافتن جواب این سؤال که آیا تأثیر این سیری در کوتاه‌مدت به کاهش پرخوری و کم کردن وزن در طولانی‌مدت کمک می‌کند یا نه، دانشمندان به مدت ۱۶ هفته مطالعه‌ای روی ۱۷۳ مرد و زن که اضافه وزن داشتند، انجام دادند. گروهی با رژیم حاوی فیبر بالا و سرشار از حبوبات که حاوی یک و نیم فنجان ماش در روز بود تغذیه شدند و گروه دیگر یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات داشتند که به عمد کالری دریافتی آنها محدود نشده بود. در پایان مطالعه، افرادی که با حبوبات تغذیه شده بودند به‌طور متوسط بیش از ۴ کیلوگرم نسبت به گروه دیگر کاهش وزن داشتند.

خواص جوانه ماش برای لاغری

جوانه ماش سرشار از مواد مغذی بوده و انرژی‌زای واقعی است.جوانه‌ ماش ترد و خوشمزه بوده و طعم آن کمی شیرین است و هضم آن نسبت به ماش پخته شده راحت‌تر صورت می‌گیرد.چینی‌ها و هندی‌ها از این جوانه در بسیاری از موارد آشپزی و نیز موارد درمانی استفاده می‌کنند. به عنوان نمونه برای مصارف درمانی در سم‌زدایی بدن و خاصیت ادرارآور بودن آن استفاده می‌کنند.جوانه ماش سرشار از ویتامین c است که این مقدار در ماش پخته وجود ندارد. جوانه ماش انرژی‌زای واقعی بوده و مملو از مواد مغذی است.جوانه‌های ماش برخلاف دیگر سبزی‌جات که هرچه بیشتر رسیده می‌شوند خواص تغذیه‌ای آن‌ها کاهش می‌یابد، خواص خود را تا زمانی که به مصرف برسند حفظ می‌کنند.

تاثیر جوانه ماش در لاغری

جوانه حبوبات از جمله ماش منبع غنی از مواد مغذی و انرژی هستند. در فرایند جوانه زدن حبوبات، مواد درون دانه ها تغییر می کند، نشاسته به فروکتوز و گلوکز تبدیل می شود، پروتئین با کمک آنزیم های درون دانه هضم می شود و به پروتئین های قابل هضم و آمینو اسید شکل می گیرد و ویتامین ها، آب و مواد معدنی درون دانه افزایش می یابد. از خواص ماش در طول قرن های طولانی است که برای درمان و پیشگیری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص جوانه ماش در لاغری

ماش بسیار پر خاصیت و به دلیل داشتن کالری پایین غیر چاق کننده است. بنابراین سعی کنید در دوران رژیم لاغری لااقل هفته ای یکبار از ماش استفاده کنید. ماش به علت دارا بودن ویتامین های A و D نیازهای بدن ما را تأمین کرده و برای تقویت اعصاب و بینایی مفید است.ماش برای افرادی که دچار ضعف و ناتوانی هستند بسیار مفید است.ضماد ماش پخته با سرکه برای درمان اگزما و امراض جلدی مفید است.اگر ماش را با پوست بپزید و بخورید، برای درمان اسهال مفید است، ولی برای لینت مزاج دانه های پوست کنده آن را مصرف کنید.

خاصیت جوانه ماش برای لاغری

ماش ویژگی‌های متفاوتی دارد و یکی از مواد غذایی‌ای است که تقریبا از نظر مواد مغذی متعادل به شمار می‌رود. ولی وجود برخی از مواد مغذی در آن، ویژگی خاصی را به این ماده غذایی می‌دهد. از جمله اینکه میزان اسیدفولیک آن بسیار بالاست بنابراین خوردن ماش برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی بسیار مفید است. پتاسیم ماش نیز فراوان است؛ پس مصرفش به افرادی که مبتلا به پرفشاری خون هستند، توصیه می‌شود. ماش از نظر منگنز و سلنیوم که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند نیز غنی است و خوردن آن موجب پیشگیری از بیماری‌های مزمن می‌شود.

آیا جوانه ماش لاغر کننده است

طبق یافته‌های محققان، از آنجا که ماش دارای خاصیت مهارکنندگی رادیکال‌های آزاد است، می‌تواند در جلوگیری از اکسیداسیون LDL (کلسترول بد) مؤثر باشد. در یک پروژه‌ تحقیقاتی که با هدف بررسی تأثیر حبوبات‌ بر فشار خون بالا انجام شد، مشخص شد فشارخون سیستولیک در موش‌های مبتلا به پُرفشاری خون که به مدت یک ماه با جوانه‌ ماش تغذیه شدند، کاهش قابل توجهی داشت.از طرفی جایگزینی غذاهای فرآوری‌شده با مواد غذایی سرشار از منیزیم مانند ماش، از ساده‌ترین راه‌های بهبود سلامت قلب و عروق است. مطالعات اخیر نشان می‌دهد افراد در سنین ۴۰ تا ۷۵ سالگی، غالبا با کمبود منیزم مواجه هستند و در مقایسه با افرادی که کمبود منیزم ندارند، ۵۱ درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند.

تاثیر جوانه ماش بر لاغری

جوانه‌ی حبوبات منبع غنی انرژی و مواد مغذی است. برخلاف سبزیجات که پس از چیده شدن به سرعت خواص غذایی خود را از دست می‌دهند، حبوبات خواص غذایی خود را تا زمان خورده شدن حفظ می‌کنند. جوانه‌های حبوبات بهترین منبع آمینواسیدها (پروتئین)، ویتامین و مواد معدنی و همچنین میزان بالایی فیبر هستند. آنها شامل انواع ویتامین‌های A ، B، C، D، E و K‌ ، اسید فولیک، آهن، پتاسیم، کلسیم، فسفر، منیزیوم و روی هستند. دیگر خواص غذایی بنا به نوع آنها متفاوت است. جالب است که بدانید جوانه‌ی ماش دارای فیتواستروژن (استروژن گیاهی) که ایزوفلاون نامیده می‌شود.

خواص جوانه ماش برای پوست

وجود فیتواستروژن در جوانه ماش مانند گیرنده های استروژنی پوست عمل می کند و موجب می شود تا ساخت الاستین و کولاژن موجود در ساختار پوست افزایش یابد. از این رو استفاده منظم و دائم جوانه ماش می تواند از بروز خشکی و پیری پوست جلوگیری نماید.

خواص جوانه ماش برای لاغری

  • استفاده زیاد آن باعث زیادشدن خلط آن می‎شود.
  • خوردن ماش برای کسانی که مبتلا به خارش شدید بدن هستند مفید می‎باشد.
  • کسانی که مبتلا به بیماری دستگاه گوارش می‎باشند از ماش کمتر استفاده کنند.
  • ضماد آرد ماش برای رفع التهابات سطحی بدن بخصوص لک و پیسی به کار می‎رود.
  • یک غذای خوب برای کسانی که اسهال شده‎اند ماش و برنج کم‎چربی است.
  • برای درمان ورم ماش تازه بجوشانید، سپس له کنید با زرده تخم‎مرغ مخلوط کرده بر موضع ورم بمالید.
  • ماش التهاب‎های صفرا را از بین می‎برد.
  • تسکین دهنده سرفه است.
  • خوردن زیاد ماش برای دندان‎ها مضر است.
  • وجود پتاسیم در ماش باعث شستشوی کلیه‎ها و پایین آوردن درجه اسیدی خون و منظم کردن ضربان قلب می‎گردد.
  • به خاطر داشتن فسفر و کلسیم نقش آن در رشد اطفال انکارناپذیر است.
  • به خاطر داشتن آهن برای اشخاص کم خون مفید است.
  • ماش باعث افزایش ترشح انسولین در بدن می‎گردد.
  • خام گیاه خواران به خاطر داشته باشند اگر می‎خواهند جوانه ماش استفاده کنند حتماً کمی جوانه را حرارت بدهند.
  • کسانی که نقرس دارند کمتر بخورند.
  • خوب است که بدانید ماش خاصیت چاق کنندگی ندارد در نتیجه کسانی که می‎خواهند لاغر شوند یک وعده غذای خود را جوانه پخته شده ماش قرار دهند.
  • کسانی که یبوست دارند و می‎خواهند از ماش استفاده کنند بهتر است ابتدا ماش را قدری تفت داده سپس بلغور کرده پوست آن را بگیرند آن گاه غذا درست کنند.
  • برای اعضای بدن که خواب رفته و بی‎حس شده است با ضماد پخته ماش مالش دهید.
  • برای درمان کک مک پودر ماش را با عرق مورد مخلوط کرده به صورت ضماد بگذارید.
  • کسانی که صرع دارند از ماش پوست کنده استفاده کنند.
  • خوردن ماش باعث ازدیاد شیر می‎گردد.
  • ماش مسکن درد بواسیر است البته باید پوست کنده آن خورده شود.
  • کسانی که سکسکه‎های مقاوم دارند با خوردن ماش پخته برطرف می‎گردد.
  • مصرف زیاد ماش باعث ضعف قوه باه می‎شود.
  • برای درمان اگزما ماش را پخته با سرکه مخلوط نموده در محل بگذارید.

جوانه ماش در لاغری

  • جوانه ماش سرشار از مواد غذایی مغذی و انرژی است که به از بین بردن و بهبود علائم و نشانه های استرس، خستگی جسمی و روحی کمک می کند.
  • جوانه ماش به دلیل دارا بودن میزان زیادی از فیبر موجب بهبود عملکرد و حرکات روده می شود و علائم و اثرات یبوست را از بین می برد.
  • جوانه این دانه سرشار از لسیتین است و موجب کاهش کلسترول بد می شود در نتیجه خواص درمانی ماش به کاهش چربی کبد کمک می کند و از بروز کبد چرب پیشگیری می کند.
  • جوانه دانه ماش انرژی زایی قوی و مناسب برای بدن می باشد.

فواید جوانه ماش در لاغری

جوانه ماش غذایی کاهش‌دهنده قند و چربی خون است و مطالعات انجام شده از سوی انجمن دیابت آمریکا نشان داده که ماش برای درمان اسهال نیز مفید است؛ ضمن اینکه زودهضم هم هست و از آنجا که ماده غذایی متعادلی است، مصرفش به دیابتی‌ها هم توصیه می‌شود. البته بهتر است که این ماده غذایی به صورت جوانه مصرف شود.مصرف ماش هیچ‌گونه ممنوعیتی برای هیچ‌کس ندارد اما کسانی که اسیداوریک یا نقرس دارند، باید موادغذایی پروتئین داری را که پورین گیاهی دارند، حدود کنند. البته ترکیبات پورینی در ماش نسبتا کم است و لازم نیست این افراد نیز ماش را از برنامه غذایی خود کاملا حذف کنند؛ بلکه تنها محدودیت به خرج دادن در مصرف آن کفایت می‌کند.

خواص و فواید جوانه ماش و لاغری

اگر میزان کلسترول خونتان بالا است استفاده از ماش را به شما توصیه می‌کنیم. دانه‌های ماش دارای کلسترول پایین و مقدار زیادی فیبر رژیمی محلول هستند.فیبر رژیمی به آن دسته از مواد غذایی اطلاق می‌شود که قابل هضم نیستند. فیبرهای رژیمی دو گونه هستند: محلول و غیرمحلول. فیبر غیرمحلول به تعادل و تنظیم حرکات روده می‌پردازد ولی کار زیادی برای کاهش فشارخون انجام نمی‌دهد. فیبر محلول وقتی با آب موجود در سیستم هاضمه مخلوط شود ماده ژل مانندی را تشکیل می‌دهد که به نوبه خود به بهبود عملکرد اعضای بدن می‌پردازد.غذاهای سرشار از فیبر رژیمی محلول، به کاهش کلسترول بد خون (LDL) کمک می‌کنند و این کار را با تشویق به تولید گیرنده‌های LDL که مسئول بیرون راندن کلسترول بد اضافی از جریان خون هستند، انجام می‌دهند.مصرف روزانه 10 تا 25 گرم فیبر محلول برای کاهش کلسترول بد نیز توصیه می‌شود. هر پیمانه ماش حاوی 1/9 گرم فیبر رژیمی تام است.

تاثیر جوانه ماش و لاغری

ماش و دیگر حبوبات ماده‌ای به نام مهارکننده پروتئاز دارند که می‌تواند در برابر سرطان و سرطان سینه اثر محافظ داشته باشد. مهارکننده پروتئاز تقسیم سلول‌های سرطانی را کند کرده و به این ترتیب از تشکیل تومور جلوگیری می‌کند.ماش از جمله حبوباتی است که دارای شاخص قند پایینی است و مصرف آن برای افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌شود.

فواید جوانه ماش و لاغری

ماش، یکی از مواد غذایی است که در گروه حبوبات جای می‌گیرد. همان‌طور که می‌دانید، در برنامه غذایی روزانه، حبوبات مهم‌ترین منبع تأمین پروتئین گیاهی هستند و ماش نیز ارزش تغذیه‌ای بسیار بالایی دارد و دارای تقریباً 3/16 گرم پروتئین در هر پیمانه است و در اکثر جوامع منبع عمده تأمین پروتئین به ویژه برای گیاه‌خواران است.

خواص جوانه ماش و لاغری

بهتر است که این ماده غذایی به صورت جوانه مصرف شود. یادتان باشد که استفاده از ماش به این شکل خواص آن را چند برابر می‌کند زیرا فرآیند جوانه زدن باعث می‌شود همه مواد مغذی به خصوص آهن در دسترس، افزایش یابد پس برای مبتلایان به کم‌خونی بسیار مفید است.

جوانه ماش و لاغری